Vel overstått barnedåp.

Søndag 19.02.2012 var familie og venner invitert for å feire Thea sin dåp sammen med oss.
Dagen startet tidlig i Kongsberg kirke. Samboeren eroppvokst og døpt der, og han ville gjerne at Thea også skulle døpes der. Jeg hadde aldri vært i den kirka før, men ble nesten slått i bakken da jeg kom inn. Utenpå ser den ikke særlig spesiell ut, men innvendig var det noe helt annet. Dette er en kirke som stammer fra 1761 og rommer mange tusen mennesker. Historien om kirken kan dere forøvrig lese her.

Thea var nok ikke videre imponert over alt styret, så hun mer eller mindre hylte fra vi fant plassene våre inne i kirken og til selve dåpssermonien var over. Heldigvis var vi plassert slik at vi kunne gå litt med henne, så vi  fikk roet henne til slutt. Må jo innrømme at jeg ble litt svett i bunadskjorta da vi ikke helt klarte  roe henne med en gang, men pytt sann. Noen dåpsbarn må jo gråte, så kunne like gjerne være vårt 🙂
Kan forsåvidt forstå athun ikke trivdes, sikkert super varmt inni dåpskjolen, litt stress og veldig upraktisk bekledning. For selv om hn var nydelig, så er det jo ikke til å legge skjul på at slike lange kjoler er upraktisk til disse små.

Dåpsbarnet

Må innrømme at dette bildet ble tatt i dag. Vi fikk aldri tatt noe av Thea alene i kjolen sin på selve dåpsdagen. Siden vi skulle sitte 40 min i bil fra selve dåpen til festen, så ble kjolen tatt av i kirken også kom den aldri på igjen. Jeg hadde til og med kjøpt en egen kjole til å ha på, men den fikk vi heller aldri på :-/
Dåpskjolen er som tidligere nevnt heklet av min bestemor på 84 (?) år. Utrolig nydelig håndverk. Knappene bak har til og med bittesmå blomster på seg. Får håpe det blir mulig å bruke denne flere ganger. Tenkte vi skulle brodere navn og dåpsdato på underskjørtet i tilefelle den går i arv etterhvert 🙂

Selve dåpsfesten ble holdt på Folkets Hus på Lierstranda. Riktig så hyggelig lokale, med litt AP historie i veggene 😉 Fikk pyntet det sammen med svigermor dagen før og alle fikk plass på selve dagen. Vi var vel 18 til mat og 30 til kaffe, så vi var en grei gjeng.

Jeg hadde ordnet all maten selv, og var litt bekymret for at det skulle bli for lite. Men neida, som vanlig var det massevis igjen når alle var mette. Er det ikke typisk. Jeg har iallefall spekemat ut året om ikke annet. Får spise opp det til sommeren. Fin tid for sånt det.
Ikke var det lite kaker heller. Jeg vet jo at det er veldig variabelt hvor mye folk spiser, så jeg tok litt i. For å si det sånn, det blir kakespising ut denne uten for å bli kvitt alt.
Dåpskaken var vel den det gikk mest av. Forøvrig den nydeligste kaken jeg har sett og smakt. Spesialbestilt av en dame som både jeg og samboeren har ett forhold til. Om enn på ulikt vis.
Tilfeldighetene skulle nemlig ha det til at hun som var barnepike for samboeren da han var liten, ble min instruktør i Line-Dance mange år etterpå. Hun passet ham på Kongsberg, men danset med meg i Bergen. Og siden hun er utdannet konditor og har flyttet tilbake til Kongsberg, fikk hn lage kaken. Hvordan det skjedde er en helt annen historie, som jeg ikke legger ut her.

Dåpskaken

Siden det ikke skortet på hverken kaker eller mat, skortet det jo heller ikke på gaver. Hun fikk maleri, smykker, penger, bøker, sko, smykkeskrin osv. Utrolig masse fint. Og det rareste av alt er, at til tross for at hun fikk 6 kjeder, så var ingen av de like. Alle var av merket Pia og Per. Syns det er godt gjort jeg. Hehe…

Jeg gleder meg iallefall til å sette meg ned å lese bøkene for henne. Der var det den store Asbjørnsen og Moe boka, den store eventyrboka, den store sangboka og ikke minst den store Alf Prøysen boka. Jeg er jo Brumunddøl og har sånn sett ett nært forhold til Prøysen. Fordelen min er jo at jeg kan lese alle historiene og synge alle sangene på riktig dialekt 😉 Gleder seg stort til vi kan begynne med å gå gjennom disse 🙂

Alt i alt var et en vellykket dag. Mye takket være god hjelp i mamma, pappa og svigers.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 thoughts on “Vel overstått barnedåp.

  1. Så nå kan du puste ut.
    Takk for at jeg fikk bli med i dåpen, i etterkant.
    Kongsberg kirke er bare utrolig. Det er Glogerfestival der, den burde du kanskje prøve på en gang. Orgelet er unikt. 🙂
    Det var dagens reklame.
    Så nå er alle blide og fornøyde?
    Klemmer på dragelille og hilser til co 🙂

    • Kirken var virkelig helt utrolig. Mye historie i veggene der.
      Dåpsbarnet er sliten, men fornøyd. I går ville hun ikke sove i det hele tatt, i dag skal hun bare sove. På meg 🙂

  2. Gratulerer med vel overstått og etter som jeg skjønner en flott dåp. Noen gråter, andre ikke. Hvem bryr seg?? De fineste dåpsbildene tok vi dagen etterpå. Vi lot besteforeldre og alle som syns det var stas å bli tatt bilder av få holde på til ungene selv gav beskjed om at nok var nok. Dagen etter pyntet vi oss i dress og bunad og tok flotte bilder 🙂 Hysj ikke si det til noen…..

    Nå kan du se frem mot konfirmasjonen….neida, jeg tuller. En flott dag er over, slapp av og kos dere nå min venn ❤

    • Hehe, hvorfor ikke gjøre det på den måten 🙂
      Ble tatt mye fine bilder på søndag, men ikke av dåpsbarnet alene. Orket bare ikke dra på henne kjolen igjen.

      Konfirmasjon ja. Ikke lenge igjen .. Hehe

Legg igjen en kommentar

