En utfordring til alle strikkende bloggere og lesere!

Som blogger har man mulighet til å påvirke andre og ikke minst spre gode budskap. Da Linda la ut en lenke på Facebook tenke jeg som så at dette kan jeg jo spre videre her på bloggen.

Det er mange av oss der ute som strikker. Og de fleste av oss har dermed restgarn liggende i ymse farger og kvaliteter. Hvorfor ikke bruke dette til noe fornuftig?

Lenken Linda la ut var om Amandaprosjektet. Ett prosjekt som handler om å hjelpe de som har fått en altfor tidlig og/eller tøff start på livet, og det gjennom tepper, luer, sokker og votter fra de minste, mini størrelsene, opp til størrelse 3 måneder. Alt i ull.
Her kan dere lese mer om Amanda og bakgrunnen for dette prosjektet.

Teppene skal være fra omtrent størrelsen med et A3 ark, og når det gjelder resten så trenger vi ulike størrelser. Alt fra de som er prematur, til de, som Amanda, er født til rett tid, allikevel syke. Et godt råd er å finne fram mønster på dukke klær, og ta utgangspunkt i det.
På nyfødtintensiver ligger det alt fra de minste premature, og opp til 3 mnd., så det er altså dette avdelingene trenger; Både det aller minste, pluss det litt større. Husk på at det er sokker, votter, luer og tepper vi leverer. Dette – og ingenting annet.

Så hva sier dere damer og herrer? Skal vi strikke varmende tepper, luer og sokker til de små som trenger varmen?
Og om du ikke strikker, så kan du kanskje spre budskapet videre?

S

7 thoughts on “En utfordring til alle strikkende bloggere og lesere!

  1. Linda sier:

    Tusen takk for at du deler dette innlegget Nina!!! Har alltid tenkt jeg skulle strikke til Amandaprosjektet, men så blir det liksom aldri noe til… Men nå som jeg selv har vært avhengig av disse søte små strikkeriene for å holde min egen sønn varm og god, så har jeg fått ånden over meg! Selv om jeg strikker selv var ikke det noe jeg fikk gjort når det trengtes, heldigvis fikk vi låne og jeg har en snill mamma som fikk turboen igang og strikket flere luer og sokker til prinsen etter et par dager!!!

    • Jeg hadde ikke hørt om prosjektet før du la ut linken jeg. Men sånn er det, man må gjerne kjenne noen som har blitt «berørt» for å få vite om det 🙂
      Nå er jeg iallefall i gang med en liten lue. Teppe og kanskje sokker kommer. Litt usikker på sokkene fordi det er jeg ikke god på. Men skal prøve på det og 🙂
      Fint at du hadde turbomammaen din som kunne hjelpe til. Ikke rart du ikke fikk strikket selv akkurat da 🙂

  2. Reblogged this on Sommerfuglmamma and commented:
    En blogg jeg følger er tenketanken til Nina Elisabeth. Denne kom jeg over ved en tilfeldighet. Hun er litt som meg, og jeg velger her å reblogge hele innlegget hennes.
    Amandaprosjektet tiltaler meg, og jeg håper det er flere her som kanskje ser at vi kan hjelpe 🙂

Legg igjen en kommentar

