Ett gledelig brev.

På fredag var jeg en tur i postkassa og der lå det en konvolutt. Fra barnehagen nedi veien her. I konvolutten lå det ett brev, som det så gjerne gjør i slike sendinger.

Det har seg sånn, at vi har ett barn født så sent på året at vi faller utenfor barnehageinntaket i år. Jeg søkte derfor om barnehagplass med en gang minien fikk personnummeret sitt, sånn at vi ville få god ansinitet på søknaden vår. Sånt er viktig. I allefall i en kommune hvor det bare er ett opptak i året. Da trenger man ansinitet dersom det skulle bli ledige plasser utenom opptaket.
I tillegg så har flere av naboene hatt problemer med å få barnehageplass siden det er født så vanvittig mange unger på feltet her. Vi har riktignok full barnehagedekning her, men det hjelper lite hvis den ledige plassen er i andre enden av kommunen. Da kan jeg jo like gjerne være hjemmeværende, siden jeg ikke ville rukket på jobb uansett.

Jeg hadde mentalt begynt å forberede meg på å finne løsninger for 2013. Spredd pappapermisjon, kombinert med hjemmekontor for meg, redusert stilling osv var tanker som allerede hadde kvernet gjennom hodet mitt. Dagmamma har egentlig ikke vært noe alternativ, siden jeg ikke helt føler meg trygg på det. Føler meg mer konfortabel med barnehage. Hvorfor vet jeg ikke helt, men sånn er det nå.

Men så tilbake til fredagen. I brevet som lå i konvolutten stod det så fint:

«Tilbud om plass i (…) barnehage fra 01.08.2012.»

What?

Jeg måtte lese brevet noen ganger før det sank inn hva som faktisk stod der. Vi har fått barnehageplass. Fra august av. I den barnehagen vi søkte om plass i. Det er jo nesten ikke til å tro. Hva med alle «historiene» om mange unger, lange ventelister, trynefaktorinntak osv?

Trenger jeg å skrive at vi har takket ja?

Nå gjenstår bare å finne ut hva vi må gjøre rent praktisk, for det er ikke snakk om at jeg skal sende henne fra meg fra august av allerede. Da er hun jo ikke mer enn 9 mnd, og det er litt i tidligste laget syns jeg. Jeg er mer enn villig til å betale for meg fra august til november, evnt januar bare for å beholde plassen. Men det hadde jo vært fint å finne en løsning. Kanskje vi kan ha henne der noen timer en gang i uken eller noe, som en sånn liten tilvenning. Vi får se. Det finner vi ut av. Det viktigste er:

VI HAR FÅTT BARNEHAGEPLASS 🙂

10 thoughts on “Ett gledelig brev.

  1. Du verden.
    Hun er jo helt ny??? Vel nesten da.
    Til lykke, kanskje??
    Ha en fin dag og klemmer på barnehagebarnet og sier hei til co 🙂

    • Ja, hun er helt ny… hehe….
      Jeg har jo permisjon til november, og da blir hun året. Så har ikke tenkt å sende henne i barnehagen før det. Men godt å vite at vi har plass iallefall. Uansett hvordan vi må fikse det 🙂

  2. Åååå.. Så fantastisk.. Vi slipper det marerittet med å ikke få plass vi da for vi søker han ikke inn før til neste år, og da har han jo krav på plass. Men åå så herlig å ha fått plass. Gratulerer så mye til dere 🙂

    • Det er jo veldig fint at dere har den muligheten. Skulle gjerne valgt å ikke sende henne i bhg før i 2013, men det er desverre ikke mulig for oss :-/
      Skulle jeg vinne i lotto derimoit….. 🙂

  3. Gratulerer! Så flott at du slipper å bekymre deg for det mer 🙂
    Jeg er enig i at det er litt tidlig å sende henne i bhg i august, så jeg håper dere finner en løsning på det også.
    (Fryktelig tungvindt denne innloggingen altså :-P)

    • Veldig glad for at det er i boks ja. Og selv om jeg evnt må betale barnehagen for å gå hjemme med henne i noen mnd har vi iallefall plass 🙂

      Ja, den innloggingen er noe dritt. Men hvis du leser forrige innlegget mitt, så finner du løsningen. Og jeg kan jo si at det det er avataren din som etter all sansynlighet krøller det til for deg :-/

  4. Gratulerer, for en lettelse det må være!

    Du skriver at du helst vil utsette barnehagestarten, men det kan by på problemer. Jeg har hørt om barnehager som krever at barnet faktisk går der og ikke bare at de får betalt for plassen.

    • Jepp, jeg er fornøyd jeg 🙂
      Her har jeg hørt om at man har fått betale uten at barnet er der, så lenge det er snakk om en begrenset periode. Så jeg håper vi får det til.
      Hvis ikke stod det noe om at man kunne leie ut plassen sin for en kortere periode.
      Skal ned og snakke med de i morgen tenkte jeg 🙂

Legg igjen en kommentar

