Det er ikke muslimene jeg er redd for…

Jeg har gått og tenkt på dette innlegget i noen dager. Tenkt på hvordan jeg skal formulere meg for å ikke utløse «fandens oldemor» i kommentarfeltet. Ikke at det er så mange som leser denne bloggen, men det hender seg innleggene mine blir plukket opp av andre enn mine faste lesere. Nå er ikke jeg så veldig redd for å skrive det jeg mener, men i det siste har jeg merket en dreining i den folkelige temperaturen.En dreining som gjør at jeg ikke har fullt så lyst til å ytre mine meninger hele tiden. Samtidig så nekter jeg å la meg kneble.

Jeg har lenge vært ivrig leser av kommentarfeltene i avisene. Jeg, som så mange andre, lar meg frustrere over at det mange plasser ikke er annet enn mote og livsstil det går ann å kommentere lenger. Alt som har med politikk og samfunn å gjøre er stengt. Aller først så tenkte jeg at det var en overdreven kontoll av ytringer, men i det siste så er jeg ikke så sikker. Vi har yttringsfrihet i dette landet, men med den friheten kommer det også ett ansvar. Ett ansvar for å være sine yttringer bevist. Det betyr ikke at du ikke skal få mene det du mener, men av og til å er det lov å holde det for seg selv.

Forrige dagen så la en av mine venner (snarere bekjent) på FB ut en melding hvor han oppfordret til å slette eventuelle venner som var medlem i en gruppe som heter «Stopp islamiseringen av Norge» (SIAN). La det nå være sagt at jeg ikke sletter folk for å mene noe, jeg tar heller diskusjonene for å se hva de mener og evnt prøver å overbevise de om at det jeg mener er bedre/smartere/snillere osv. Det gjør vi alle, uansett om vi inrømmer det eller ikke. Det har da hendt seg at jeg har snudd i en diskusjon. Rett og slett fordi den andres argumenter var bedre. Til syvende og sist så må vi uansett få ha ulike meninger.

Men her kommer poenget med overskriften. «Det er ikke muslimene jeg er redd for, det er fordomsfulle, ignorante og hatende nordmenn». For jeg må jo innrømme at jeg er så nysgjerrig at jeg gikk inn på SIAN sin side for å se hva de mener. Jeg vil gjerne vite hva andre mener. Både de som står på samme side som meg (vi er jo ikke alltid enige vi heller) og de som står på motsatt side. Derfor kikket jeg innom både FB-siden og hjemmesiden til denne organisasjonen.

Det første som slår meg av ytringene på denne siden er at medlemmene er så kunnskapsløse at man skulle tro de aldri hadde satt sine bein innenfor den norske grunnskolen. Beint ut så ville de kvalifisert til betegnelsen redneck, hillbilly eller white trash hvis de hadde bodd i USA. Hvis noen nå reagerer på at jeg skriver «medlemmene» og dermed ikke utelukker at det kan være noen utdannende og ellers smarte folk der, så er det samme generalisering som mange av SIANs medlemmer driver med.
Men dette innlegget skal ikke handle om SIAN i seg selv. Poenget er at jeg frykter muslimene langt mindre enn mine egne etniske landsmenn. De færreste muslimer i Norge ønsker å gjøre dette landet til en muslimsk stat som følger muslimske lover. De aller færreste muslimer i Norge er agressive tølpere som sprer om seg med vold og trussler.
Det jeg registrerer utifra ordskiftet i kommentarfelt og debatter er et økende sinne og en agressivitet som jeg ikke har sett maken til. Sinnet mot «oss» sosialister som har ødelagt landet med å ta imot andre kulturer med åpne armer, er så stort og så fresende at jeg ikke makter å ta til motmæle. Jeg orker rett og slett ikke utsette meg selv for det. Og jeg tror det er mange med meg, for det blir skjeldenere og skjeldnere jeg ser noen av «oss» argumenterer mot noen av «de». Og det er kanskje der den største trusselen ligger? At vi ikke tar til motmæle. At vi ikke motbeviser disse ubegrunnede påstandene de i mange tilfeller kommer med. At de får ture frem uimotsagt er vel kanskje den største trusselen mot demokratiet vi er så stolte av.

Jeg er vokst opp i Brumunddal. De av dere som er godt voksne husker kanskje det som skjedde der på slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90-tallet. Det jeg ser rundt megi dag er forskremmende likt det som skjedde den gangen. Jeg trodde i min naivitet at vi hadde kommet lenger.

La det forøvrig være sagt: under fanen «Hva vil SIAN?» står det blant annet å lese:

SIAN oppfatter at islam som et totalitært system er i slekt med nazismen og kommunismen. SIAN vil verne om demokratiet, ytringsfriheten, rettsstatens prinsipper og god norsk folkeskikk.

Den norske folkeskikken skal tydeligvis bare gjelde alle andre. For god norsk folkeskikk er det svært få av SIAN’s egne medlemmer og sympatisører som utviser i sine ytringer.

18 thoughts on “Det er ikke muslimene jeg er redd for…

  1. Man skal ha ytringsfrihet. Så menn. Man skal stå for sine meninger: Men som deg sier jeg, inntil jeg er overbevist av gode argumenter og andre synsvinkler enn de jeg har.
    Latent i en hver gruppe, enten den er av religiøs eller politisk valør, ligger en tro på at egne standpunkter er de «rette og gode». Bastant? Ikke så veldig, tror jeg. Gruppetilhørighet er viktig for oss mennesker. Og for gruppen «Norske Nordmenn i fra Norge» blir mye farget av dette. Med tilhørende ordbruk.

    Ta til motmæle eller diskutere blir kanskje litt formålsløst når det skal foregå innen trange rammer. Jeg ser at rammene for diskusjonene stadig blir trangere fordi de foregår i en spesiell setting, som f.eks. hos SIAN eller i ett eller annet forum med tilknytning til en gruppe.

    Siden ytringsansvaret og «her skal det skrives under fullt navn» ble innført flytter debattene seg (eller kanskje det er galt å kalle det debatt?») inn i særskilte rom. Ikke sjelden på fjesboka eller lignende. Og det offentlige ordskiftet forstummer.

    Som du skriver: «Nå er ikke jeg så veldig redd for å skrive det jeg mener, men i det siste har jeg merket en dreining i den folkelige temperaturen.En dreining som gjør at jeg ikke har fullt så lyst til å ytre mine meninger hele tiden. Samtidig så nekter jeg å la meg kneble.»

    Men det følger en fare med å ikke ville la seg kneble og samtidig formulere seg forsiktig. Man blir uklar og får ikke skrevet det man egentlig vil.
    Nå datt jeg av mitt eget lass.
    Så du får ta det som det ble 🙂

    • Det siste der er noe jeg hadde i bakhodet mens jeg skrev. «Nå må jeg ikke formulere meg sånn at noen med vilje kan misforstå meg». Jeg merker at jeg blir mer forsiktig når jeg skal uttrykke meg om noe sånt som jeg nå skrev. OG det er vel ikke slik det skal være. Redd for at jeg skal bli misforstått.

      Det er vanskeligere å ta til motmæle når debatten ikke lenger er i det åpne. Jeg undrer meg nå på om ikke dette med fullt navn ødelegger mer enn noe annet.

  2. Jeg er så enig så enig. Og jeg aner ikke hva jeg skal si til sånt jeg heller. Har hatt mange diskusjoner med min mann om det tema der. Og noen ganger får jeg mest lyst til å le (selvom man ikke skal det i en diskusjon). For noen av argumentene er så.. Hva skal jeg si kunnskapsløse at man nesten ikke kan noe annet enn å le. Og det at disse muslimhaterne sammenligner meg med Hitler, det er iallfall helt borti natta. det er ikke jeg som vil utrydde alle som ikke er som meg. Det er det dem (medlemmene av denne gruppen altså) som vil. Så hvem som er mest lik Hitler kan jo kanskje diskuteres.

    • Jeg pleier ikke være skuggeredd for å gå i diskusjon med disse, men i det siste så syns jeg temperaturen har økt såpass at jeg tenker meg om en gang ekstra.
      Og den kunnskapsløsheten som utvises er så enorm at jeg ikke vet hva jeg skal si for å nå frem heller. Sannheten er ofte subjektiv og jeg tror ikke det holder med fakta heller.

      • Bare for å blande meg litt.
        Alle «sannheter» er stort sett subjektive. Bortsett fra de helt åpenbare, som at 2+2=4, det kan de fleste telle seg til. Skjønt det er ikke alle som tror på det heller, siden en eller annen «ideolog» også har hevdet dette.
        Våre oppfatninger farges alltid av eget ståsted og egne briller og det man misliker, det feier man unna.
        Kunnskap blir avvist fordi det ikke stemmer med egen grunnholdning. Tror jeg.
        Og polariseringer er ingen tjent med. Hverken mennesker i mellom eller på annet område.

        • Ifølge eksen (som er et skikkelig mattehode) så er ikke alltid 2+2=4. Og en sannhet er ikke nødvendigvis en sannhet bare fordi mange nok mener det. Lærte jeg i metodefaget.

          Det er helt klart mest behagelig å feie unna det man misliker. Det er vel gjerne slik fremmedfrykt oppstår også. Det man ikke kjenner frykter man og sånn går no dagan….
          Men dersom noe får stå uimotsagt, så vil man jo aldri kunne endre ståsted heller.

  3. Takk!
    Du har skrevet det innlegget jeg selv har kjent bygd seg opp de siste ukene. Men mitt har ikke kommet lengre enn til overskriften, nettopp fordi jeg ikke var helt sikker på hva jeg kunne skrive, hvordan det skulle skrives uten å bli utsatt for «angrep» i kommentar feltet etterpå som du sier.
    «Hvordan ta til motmæle på riktig måte?» Har jeg tenkt litt på. Har ikke noe fornuftig å komme med av forslag, så..
    Ha en fin dag alle sammen.
    Tittet innom igjen snart!

    • «Hvordan ta til motmæle på riktig måte» er vel faktisk ett innlegg i seg selv. Lurer på når det gikk så langt, evnt galt, at man kvier seg for å legge igjen saklige kommentarer fordi man blir angrepet over en lav sko. Det er jo ikke sånn det skal være.

      En fin dag til Madam Ink 🙂

  4. stinenilsen801 sier:

    Jeg vil si at uansett etnisitet så er eksteme og hatfulle holdninger skremmende!

    Jeg skal ærlig innrømme at jeg er redd for islamisering av Norge, ikke fordi jeg tror jeg er så mye bedre enn dem, og at muslimer er avskum, men fordi mange av dem har et helt annet tankesett enn det vi har her i norge, et helt annet livssyn og holdninger til hvordan ting fungerer, som da kan bli utfordrende når vi lever så mange sammen med to vidt forsjkjellig livssyn, og helt ærlig så er det mennene som skremmer meg mest, nettopp fordi de har helt andre holdninger til kvinner og vår rett som samfunsborgere!

    Missforstå meg rett, jeg drar ikke alle under en kam, og jeg er fult klar over at sikkert flesteparten av de som faktisk bor i norge er fredlige mennesker som på ingen måte ønsker å ta over Norge eller verden, det er jo de ekstreme som tviholder på sin kultur og sitt syn, uten å åpne opp for andres syn som skremmer meg og som jeg ikke ønsker at skal bo i Norge.

    Jeg mener det at uansett hvor du kommer fra, så skal man tilrette seg det stede man reiser og bosetter seg i, det være seg om jeg hadde flyttet til et sted i utlandet eller når folk kommer til Norge og bosetter seg her. At vi i dette landet skal være åpne for og tillate at andre er ulike er jeg helt enig i, men jeg mener også likevel at de som bosetter seg her må i stor grad tilpasse seg vår levemåte i forhold til menneskeverd, samfunn, lover og regler – men de må også kunne holde på sin kulturarv så lenge det holder seg innenfor våre lover!

    Jeg mener at vi i stor grad skal stoppe islamisering av Norge da det til tider har gått for langt i form av at vi må gi slipp på vår egen kultur for å tilfresstille de som bosetter seg her på en urimlig måte, dette gjelder forsåvidt ikke bare muslimer men alle som kommer til Norge. Men jeg mener også at man skal kunne være et multikulturelt samfunn hvor vi skal akseptere hverandre for de vi er, uten å slå av hånden på de som vil bo her – MEN vi trenger regulering, jeg vil for eksempel at det skal bli strengere for hvem som får lov til å være her, hvis noen som bosetter seg her begår alvorlig kriminalitet som går på at de ikke klarer å tilpasse seg oss, så har de ikke noe her å gjøre.

    Nå har ikke jeg vært inne på sian å sett så kan ikke utale meg om den siden, utenom det du beskriver her, og jeg er selvfølgelig enig at dette ikke er bra, som sagt så er hatfulle og farlige holdninger noe som ikke er akseptabelt uansett hvor du kommer fra – og desverre så ser vi dette over alt, i alle kulturer og samfunn. det som er synd igjenn er at om en nordmann sier noe stygt om muslimer, så er det rasisme, mens når de sitter med akkurat samme meninger og holdninger mot nordmenn eller andre for den sakssyld, så blir liksom ikke det slått ned på, på samme måte!

  5. Jeg vil si at uansett etnisitet så er eksteme og hatfulle holdninger skremmende!

    Jeg skal ærlig innrømme at jeg er redd for islamisering av Norge, ikke fordi jeg tror jeg er så mye bedre enn dem, og at muslimer er avskum, men fordi mange av dem har et helt annet tankesett enn det vi har her i norge, et helt annet livssyn og holdninger til hvordan ting fungerer, som da kan bli utfordrende når vi lever så mange sammen med to vidt forsjkjellig livssyn, og helt ærlig så er det mennene som skremmer meg mest, nettopp fordi de har helt andre holdninger til kvinner og vår rett som samfunsborgere!

    Missforstå meg rett, jeg drar ikke alle under en kam, og jeg er fult klar over at sikkert flesteparten av de som faktisk bor i norge er fredlige mennesker som på ingen måte ønsker å ta over Norge eller verden, det er jo de ekstreme som tviholder på sin kultur og sitt syn, uten å åpne opp for andres syn som skremmer meg og som jeg ikke ønsker at skal bo i Norge.

    Jeg mener det at uansett hvor du kommer fra, så skal man tilrette seg det stede man reiser og bosetter seg i, det være seg om jeg hadde flyttet til et sted i utlandet eller når folk kommer til Norge og bosetter seg her. At vi i dette landet skal være åpne for og tillate at andre er ulike er jeg helt enig i, men jeg mener også likevel at de som bosetter seg her må i stor grad tilpasse seg vår levemåte i forhold til menneskeverd, samfunn, lover og regler – men de må også kunne holde på sin kulturarv så lenge det holder seg innenfor våre lover!

    Jeg mener at vi i stor grad skal stoppe islamisering av Norge da det til tider har gått for langt i form av at vi må gi slipp på vår egen kultur for å tilfresstille de som bosetter seg her på en urimlig måte, dette gjelder forsåvidt ikke bare muslimer men alle som kommer til Norge. Men jeg mener også at man skal kunne være et multikulturelt samfunn hvor vi skal akseptere hverandre for de vi er, uten å slå av hånden på de som vil bo her – MEN vi trenger regulering, jeg vil for eksempel at det skal bli strengere for hvem som får lov til å være her, hvis noen som bosetter seg her begår alvorlig kriminalitet som går på at de ikke klarer å tilpasse seg oss, så har de ikke noe her å gjøre.

    Nå har ikke jeg vært inne på sian å sett så kan ikke utale meg om den siden, utenom det du beskriver her, og jeg er selvfølgelig enig at dette ikke er bra, som sagt så er hatfulle og farlige holdninger noe som ikke er akseptabelt uansett hvor du kommer fra – og desverre så ser vi dette over alt, i alle kulturer og samfunn. det som er synd igjenn er at om en nordmann sier noe stygt om muslimer, så er det rasisme, mens når de sitter med akkurat samme meninger og holdninger mot nordmenn eller andre for den sakssyld, så blir liksom ikke det slått ned på, på samme måte!

    • Vi er i bunn og grunn ikke så uenige.
      Men i motsetning til deg så ser jeg ingen islamisering av Norge. Du må gjerne opplyse meg, men det at vi tar hensyn til andres religion i mange tilfeller er ikke å innføre andre tanker og levesett.
      Vi har ikke innført islam som religion i dette landet, og de fleste muslimer som har blitt valgt inn i styrer og stell er akkurat som deg og meg. De ønsker ett fritt og demokratisk Norge, ikke en middelalder versjon av sin egen religion.
      Det ble meg forøvrig en gang fortalt at muslimer i Norge ofte er mer «ekstreme» i sin religionsutøvelse enn i sitt eget hjemland. Rett og slett fordi de holder på det som er kjent for seg. Løsningen er jo ikke å hetse de i åpne fora, men å få de til å forstå at de fint kan ha sin tro samtidig som de lever i Norge etter våre lover og regler.

      Er asylsøker og begår kriminelle handlinger, så bør du bli sendt hjem igjen. Vi kan alle enes om det, men samtidig så vet vi at det ikke er fullt så enkelt.

      I motsetning til deg og mange andre så er jeg uenig i det du skriver helt til slutt. Skjønt, jeg forstå hva du skriver. Men det er ikke sånn at alle negativt ytringer mot muslimer blir tatt for å være rasisme. Det handler oftest om hvordan man ordlegger seg.Jeg er ikke kjent for å legge så mye imellom når jeg mener noe, og jeg har ment negative ting om feks somalierene som henger på Grønland. Jeg har aldri blitt kalt rasist av den grunn. Jeg vil tørre og påstå at det skyldes måten jeg ordlegger meg på.

      Ang sian, så er det like greit å holde seg unna. Men det er min mening 🙂

  6. stinenilsen801 sier:

    Når jeg tenker på islamisering, så går jo også dette i stor grad på ekstreme tilfeller, på mange små ting som hele tiden endrer seg på bakgrunn av at muslimer ikke liker det, det er ofte også bagatellmessige ting, men det er litt prinsipp, samt at jeg tenker på hvordan de ville reagert vis vi for eksempel kom til deres land og krevde det samme, eller levde på vår måte, det ville i stor grad ikke blitt akseptert – sammtidig som jeg vet at jeg kanskje ikke burde henge meg så opp i det, da det ofte er snakk om du ulike land, med to ulike syn på verden, og da kan jeg ikke forvente noe annet i forhold til hvordan de ville reagert i sitt eget hjemland.

    Ellers er jeg enig i at hvordan man ordlegger seg i stor grad har mye å si, men i mange tilfeller så er det ikke alltid der feilen ligger.

    Men i hovedsak så ville jeg egentlig bare si at uansett hvor man kommer fra så er ekstemisme en farlig ting som ofte fører med seg mye uro og hatfulle handlinger som ikke er akseptable!

    • Jepp… Ekstremisme er en farlig ting. Og uansett hvor den kommer fra så bør den ikke få stå uimotsagt 🙂

      Er enig med deg i at man må følge lover og regler i det landet man flytter til. Hadde jeg flyttet utenlands kunne jeg jo ikke nødvendigvis oppført meg som her hjemme 🙂

Legg igjen en kommentar

