Thea 5 mnd <3

Det er rart med det, de siste ukene av svangerskapet kunne ikke gå fort nok og nå kan ikke tiden gå sakte nok. Thea er i dag 5 måneder, men det er da virkelig ikke lenge siden vi kom hjem fra sykehuset.

Hver dag er ny og spennende og det er nesten så man kan se utviklingen fra dag til dag.
Vi har så vidt begynt å teste litt grøt på kvelden. Det går sånn passe bra. Vi begynte med å teste ut havregrøt med ris og hvete. Det gikk fint de første gangene, men så begyte hun å brekke seg når hun fikk det i munnen. Akkurat det kan jeg faktisk skjønne, i all den tid grøten faktisk smaker «høgg». Iallefall i en gane som er vant med litt andre ting. I går på barseltreffet så ble det snakk om grøt og da var det noen som nevnte at vi kunne prøve risgrøten med mais og banan. Den er mye søtere og babyer liker søtt sa de. Jeg hadde ikke sett den på butikken, så jeg durte ned og kjøpte den etter treffet. Og de hadde rett. Den grøten falt mye bedre i smak hos minien. Personlig syns jeg ikke den smakte så mye bedre, men det er da ikke jeg som skal spise den heller 🙂

Nå var det ikke bare grøten som falt i smak da. Hun heiv seg etter skåla med livet som innsats for å kunne tygge på den. Ble ett lite sekund usikker på om skåla kanskje smakte bedre.
Det skal forøvrig nevnes at jeg fortsatt har mer enn nok melk, men jeg syns det er greit å prøve ut litt ulike ting før jeg står der og melka er borte. Litt gradvis tilvenning er vel bare bra.

Ellers er minien i rute med utviklingen. Hun har fått en tann, sitter selv, spiser på absolutt alt, klarer å holde ting med den ene hånden, samtidig som hun griper etter noe annet. Pinsettgrepet er på plass, stortåa finner veien inn i munnen (det er riktig så stas å holde rundt foten på stellebordet), vi gir klart beskjed om hva vi vil (selv om mamman ikke skjønner det helt), humøret er tipp topp, men det klørs så i munnen at vi ikke alltid er fornøyd. Når hun ligger på ryggen så gjør hun hederlige forsøk på å reise seg, men får bare løftet hode og skuldre fra gulvet.
Med unntak av den ene gangen hun rullet fra mage til rygg, så er det en kode vi ikke har knekt enda. Men det kommer, det kommer. JEg prøver å vær eflink til å legge henne på rygg uten babygymen sånn at hun har plass til å snu seg i allefall. Jeg er forsåvidt blitt mye flinkere til å legge henne på magen også, så hun løfter hodet godt og sterkt den veien og.

1. Vi er blitt så stor at vi sitter helt alene og da må han ha stor stol også. Pappaen kom hjem med tripp-trapp på torsdag og det var stor stas å få sitte ved bordet sammen med mamma og pappa.
Ikke minst kan vi nå følge med på hva mamma gjør når hun baker. Mye mer stas å være i høyde med kjøkkenbenken, enn å sitte på gulvet og ikke skjønne noenting.

Bildet er tatt på søndag og da har Thea og pappaen en avtale om at pysjen skal få være på så lenge Thea vil. Ergo er søndag pysj-dag 🙂

2. Selv om vi sitter helt selv, så har vi ikke helt kontroll. Dermed har vi tatt i bruk ammeputen (som aldri har blitt brukt til det den skal). Når Thea bikker fremover tar hun seg for med armene, men det er litt værre til siden og bakover. Dermed har ammeputen blitt lagt rundt henne og fallet blir ikke så hardt 🙂

3. «Mamma gi meg den forbanna tommelen. Jeg trenger noe å tygge på». Jepp, en tann har sett dagens lys, flere er på vei. Det klør, klør og klør litt mer, og når vi ikke har en bitering i nærheten, så tar vi det vi har.

Thea har forresten fått noen utrolig artige badeleker. Det er fire dyr (fisk, skilpadde, hval og frosk) med ett lite hull i. Så når de fylles med vann, kan de sprute. Så badetid nå om dagen, innebærer at det også er badetid for mamma/pappa. Hun plasker, spruter og hyler av glede til den store gullmedaljen. Rett og slett artig å bade. Hun er iallefall ikke redd vann, og det er bra.

Nå burde vi egentlig tatt oss en trilletur, men det øspøser (fortsatt) så mye at jeg ikke orker tiltaket. Selv om det egentlig er koselig med en spasertur i regnet.
Setter meg ned og ser etter sydentur i stedet jeg 🙂

 

12 thoughts on “Thea 5 mnd <3

  1. Herlige lille. Man får nesten lyst til å stoppe tiden, men det lar seg ikke gjøre.
    Hun virker som en grei ung dame, med vilje nok.
    Kos dere.
    Kanskje like greit å se etter sydentur???
    Klemmer på dragelille og sier hei til co

    • Ja, tror det blir litt surfing av varme reisemål utover dagen 🙂
      Skulle gjerne stoppet tiden, men samtidig gleder jeg meg til det som kommer.

      Dragelille sender en klem tilbake og hilsen fra co 🙂

  2. Tenk det – snart 1/2 år! Babytiden går så altfor fort.
    Enig med deg at det kan være lurt å venne henne til grøt fordi om du har nok melk, pluss at det er jo gøy å gi ungen noe annet også når hun er blitt så stor 🙂 Jeg hadde det hvertfall sånn når sønnen var liten.
    Pysjdag er deilig da selv om man er liten<3

  3. Ah, badeleker ja.. Man må jo bare regne med og egentlig kose seg med den elleville gleden de har av å bade for eksempel, eller å prøve å spise selv, enda det tar noen ekstra minutter å tørke opp etterpå, tenker jeg=D

    • Er så morsomt å se på henne plaske rundt, at det å tørke opp etterpå er en ikkesak 🙂
      Samme med spisingen. Klissete hender og grøt overalt er helt greit… hehe.

Legg igjen en kommentar

