Noen bør skamme seg!

For ikke mange dager siden skrev jeg om det sinnet jeg synes å se i deler av den norske befolkningen. Ett sinne som skremmer meg mer enn det de er sint for. Aggresiviteten i uttalelsene er så stor. Kunnskapsløsheten skinner så mye i gjennom at jeg egentlig synes mer synd på de enn noe annet.
Det er heller ikke disse tittelen refererer til. Dumskap kan man bare gjøre noe med på en måte og de er å tilføre kunnskap. Men så er det også de som ikke er tapt bak en vogn. Og det er de som vet hva de gjør. De som maner til kamp gjennom massesuggesjon.

Tilgi dem ikke, de vet hva de gjør!
De puster på hatets og ondskapens glør!
«Du må ikke sove»~Arnulf Øverland

Jeg leste ett innlegg i Fevennen, skrevet av journalist Øivind Holthe, som heter «Eskil. Livet. Og hatet. Det er sterke og gode ord som kommer fra den mannen. Feller en tåre eller to over skriveriene, men «Litt for sent. For alt» fikk meg til å gråte.

Nå er det «Eskil. Livet. Og hatet» som har fått meg til å skrive denne. For sammen med alle de kommentarene som kommer i ulike fora rundt invandring, fremmedfrykt og hat, kommer det også frem en rekke meninger rundt AUF-lederens flukt fra Utøya og marerittet som skjedde der ute. Det er svært få av oss som klarer å sette oss inn i den frykten de alle måtte føle. Men det er tydeligvis jævlig enkelt å sitte bak en pc-skjerm og øse eder og galle utover andres valg i en sånn situasjon. Skjellsordene har haglet og mange har ytret at «jeg hadde blitt igjen og forsøkt å redde alle andre». Vel, du var ikke der. Skulle nesten tro at 70% av de anonyme (ja, for det er ofte det de er) kommentatorene rundt omkring var spesialtrente soldater alle som en. Som var vant med krig, våpen og frykt.
Det jeg stusser mest over er at alle disse som øser ut sin eder og galle, på en eller annen måte vet hva som skjedde ombord på båten, hva som ble sagt og gjort og hvilke avgjørelser som ble tatt av hvem. Men ingen av de har tydeligvis fått med seg at politiloggen sier noe helt annet enn hva de «vet». Ifølge artikkelen viser politiloggen at de fikk beskjed om å ikke snu. Men det er kanskje en uviktig detalj for mobben som har gått i lynsjemodus. Folkens: det er bare en skyldig her, og det er ikke Eskil Pedersen.
Jeg ser også at mange sår tvil om Pedersens lederegeskaper. At landet i fremtiden står i fare for å skulle styres av en sviker. En feiging. En mann uten baller. Jeg føler meg trygg på at landet er i gode hender dersom Eskil Pedersen skulle bli statsminister. Jeg er derimot ikke trygg på at landet er i gode hender dersom noen av disse som kommenterer skulle haven i maktposisjoner. Ikke fordi de mener noe annet enn meg, men fordi de har en holdning som fører Norge tilbake til, tja…. middelalderen omtrent.

Stå på du, Eskil. Vi er mange som står bak deg!!

Desverre er det også noen oppegående, kloke mennesker som har gått seg vill i virkelighetens verden. De har iallefall muligheten til å komme på rett spor igjen.

Og midt oppe i alt tenker jeg at Arnulf Øverlands dikt, «Du må ikke sove» er like aktuell i dag, som det var i 1937 da det ble skrevet!

 

 

10 thoughts on “Noen bør skamme seg!

  1. Øverland er alltid aktuell.

    Jeg tror at Eskil Pedersen er en helt alminnelig ung mann, som styres av samme instinkter som de fleste andre. Også i fare.
    Hvorvidt han er et godt lederemne gjenstår å se. Etter turbulensen og rettshysteriet.

    Grums og synsing kommer alltid, slik har det vært, slik er det og slik kommer det til å fortsette.

    Noen ganger bare sukker jeg rimelig tungt og tenker som så: Bikkjer som bjeffer, biter ikke. Og håper det er sant.

    Koser på dragelille og sier hei til co.

    • Ja, Øverland er alltid aktuell. Men det ser ut til at vi glemmer det til tider.

      Jeg tror også at ha ner en alminnelig ung mann. Og han som de fleste andre drives av instinktet om å overleve. Ingen kan vel klandre ham for det valget. Mener jeg.
      Personlig tror jeg han er en god leder, men jeg er redd for at dette vil henge ved ham resten av livet. SInte mennesker, glemmer ikke.

      Håper du har rett i at «bikkjer som bjeffer, ikke biter». Hvis ikke er vi ille ute i dette landet.

      HA en strålende helg!!

  2. Jeg er så enig, så enig i alt du skriver her, Nina Elisabeth. Jeg hadde tenkt å skrive en artikkel på Kontrovers om det samme, men er ennå ikke kommet så langt. Det var sterkt å lese de artiklene du lenker til. Det er sterkt å høre vitnemål i retten.

    Det ser ut til at mobben ikke har fått med seg politiloggen, og HVIS de har fått det med seg, så velger de å overse det.
    Eskil Pedersen sa tydelig til politiet at det var mange hundre på øya og at de var få i båten.

    Men han fikk, som du skriver, uttrykkelig ORDRE om at de måtte komme seg i sikkerhet og ikke returnere, og denne ordren fikk han gjentatt tre-3 – ganger!

    Han og kapteinen på båten gjorde det eneste riktige da de gjorde som politiet sa.

    Hvem kunne de ha reddet om de hadde trosset politiets ordre der og da?
    Kunne de ha reddet noen?

    NEI! Ungdommene som flyktet for livet, befant seg ikke der MS Thorbjørn legger til. Det eneste som kunne ha skjedd, var at det hadde blitt 78 dødsofre på Utøya i stedet for 69.
    Eskil var også terroristens fremste mål på Utøya når Gro ikke var der.

    Man kan undres på om folk heller ville hatt død «helt» som tok med seg åtte andre mennekeliv i døden i stedet for en uskadd leder som har gjort så mye viktig for medlemmene i AUF etter tragedien, både de overlevende, skadde og uskadde, og alle de som ikke var på Utøya.

    Det er fryktelig å tenke på kapteinen, som nettopp hadde sett sin kjære Monica bli drept, og som sitter igjen med to barn uten mamma.
    Hans vitnemål gjorde sterkt og varig inntrykk.

    Jeg har diskutert dette i flere sammenhenger på Facebook og i andre sosiale medier, og er rystet over all kunnskapsløshet, alt hat og all aggresjon som finnes der ute.
    Jeg tenker på hvordan det må være for Eskil Pedersen, kapteinen og de andre på båten å forholde seg til fryktelige beskyldninger og grums.

    Det er lett å sitte i ettertid bak anonyme nick å spre hat og synse om noe man ikke forstår.
    De eneste som virkelig kan forstå tragedien og den voldsomme påkjenningen, angsten, forvirringen og fortvilelsen, er de som var der og opplevde marerittet i sanntid.

    Eskil Pedersen fortjener all vår støtte og sympati i denne ufattelige tunge tiden:
    Det fortjener også de åtte andre i båten, kaptein om nettopp hadde sett sin sin kjære Monica bli drept, og ALLE ANDRE overlevende!

    INGEN skal ha dårlig samvittighet og skyldfølelse for at de ikke ble drept eller såret!

    Vi må være takknemlig or hvert eneste liv som ble spart denne svarte,svarte fredagen.

    Tusen takk for artikkelen, Nina Elisabeth!

    Jeg anbefaler den på Facebook, og jeg skal også klikke «like» på bloggen din, slik at jeg kan se når det kommer nye artikler fra deg.

    • Jeg kjenner jeg blir harm når jeg leser hva folk kommenterer rundt forbi. ikke engang vanlig folkeskikk er å spore.
      Personlig tror jeg det er lettere for de å overse fakta fra lydloggen, for da har de jo ikke så mye å kritisere. Samtidig er jo dette folk som så tydelig ikke har nevneverdig kunnskap om så mye. Eventuellt så gjør de seg langt dummere enn de er.

      Syns Pedersen har gjort en god jobb i etterkant. Man skal selvfølgelig få lov til å både kritisere ham for mye, men ikke at han valgte å redde sitt eget liv.
      Han er en 28-årig mann. Ikke en speialtrent soldat væpnet til kamp.

      Takk for lang og god kommentar 🙂

  3. Hva skal jeg si?
    Takk!
    Takk for at du skrev det jeg også har tenkt på, men ikke skrevet.
    Er så enig i alt både det du og de andre ovenfor har skrevet.
    Jeg orker ikke lese all eder og galle som tydeligvis mange mener de er berettiget til å formidle, selv om de ikke vet hva det er snakker om – de var ikke der.

    • Jeg orker heller ikke å lese. Sånn egentlig. Men samtidig drives jeg av en trang til å ville vite hva andre mener. Det er kunnskap i det og. Selv om jeg har mest lyst til å skrike ut i sinne!

      • Ja du sier noe. Hyle ut at de skal tie er jo noe en gjerne kunne ha tenkt seg og dynget de med med andre tanker enn deres egne. Men vil det nytte? tenker jeg da. Er de i stand til å ta innover seg det en prøver å formidle, Eller er de så fast i sin egen (da for oss) vrangstilte tankegang at en ikke når inn?
        Ikke vet jeg. Men jeg undres.

  4. Lajoha sier:

    Har ikke fulgt med i noen av diskusjonene som finnes ute på nett om akkurat dette, og blir ikke å gjøre det heller på tanke av min egen irritasjon, for man blir rett og slett irritert av å lese disse kommentarene fra alle hetserne. De mangler bare ikke viten om saken, men også viten om menneskelig atferd i en slik situasjon. Der er tydelig at de har sett alt for mange actionfylte filmer og tror dermed at de er Rambo x2. Det var kun en som hadde våpen på øya og kan ikke i min villeste fantasi tenke meg at noen av hetserne hadde vært mye Rambo hvis de hadde vært der under en slik situasjon.
    Hets bygd opp fra uvitenhet har eksistert fra tidenes morgen og dessverre blir den nok vedvarende i uoverskuelig fremtid hos mange.

    • Det er tydeligvis mange helter/ramboer i dette landet vårt. Men jeg lurer nå på hvor mange av de som hadde hatt skikkelige baller den dagen de stod ovenfor noe sånt. Noe sier meg at det er lettere å bjeffe på nett enn å gjøre noe i virkeligheten.

Legg igjen en kommentar

