Vakreste vil ikke spise!

Vi har nå bikket 6 måneder og det er på tide å introdusere litt skikkelig mat til mini-lille. Problemet er jo at hun ikke vil ha noe som helst. Jeg ammer fortsatt, men det begynner å skorte på melken, samt lysten til å amme. Altså, det er storkos å amme, lettvint er det og, meeeeeen….

Minilille har fått grøt på kvelden ganske lenge. Det har gått rimelig greit. Men nå som vi har gått over til grøt for større barn nekter hun plent. Har prøvd Nestle sin med banan og bringebær, og Hipp sin med epple. Begge to brekker hun seg av. Og jeg har jo slettes ikke lyst til å tvinge i henne mat, så da prøver vi litt forsiktig i tilfelle hun har ombestemt seg siden sist, men det har hun jo ikke.

I dag kokte og moste jeg jeg gulerot. Etter en skje med bittelitt brekninger, spydde hun det liksågodt opp igjen.
Fruktmos med eple og mango (butikkjøpt) går det litt bedre med, men hun kan jo ikke leve på det alene. I tillegg får hun røde utslett på kinna av den.
Most banan har vi prøvd, det var heller ikke noe. Hjemmemost pære var heller ikke noe stas. Skal prøve meg med eple, siden hun liker å sutte på eple i nettingposen sin.

Før noen nå sier at jeg må prøve alt mange ganger før det faller i smak, så har jeg gjort det med det meste. Banan liker ikke mor heller, så den har vi bare prøvd en gang 😛

Noen som har noen gode råd å komme med? Jeg har mest lyst til å lage maten selv, før jeg eventuellt går over på glassene i butikken. Må jeg så må jeg, meeeen…..
Hun syns forøvrig at gulrotkake, sjokoladekake, papir og servietter er godt 😉

Nevnte jeg forresten at hun nekter å ta både flaske og suttekopp?

Å skar’n gjørra a??

 

 

19 thoughts on “Vakreste vil ikke spise!

  1. Linda sier:

    Jeg har to bøker med oppskrift på ulik barnemat man kan lage selv! Står sikkert noen tips der også 🙂 Kan godt låne de hvis du vil 😀

  2. Tja, si det. For å være ærlig, har ingen anelse. Siden melkebaren har begynt å legge ned, kan det vel være et problem. Hva med most kålrot og potet? Hjemme laget. Koke og kjøre i hurtigmikser?

    Mine ble ammet lenge, for melkebaren var nesten ikke til å legge ned, så introduksjon til fast mat gikk veldig greit. Sannsynligvis fordi det gikk over veldig lang tid og moder’n ikke var bekymret for nok føde 🙂

    Koser på dragelille og hvisker «spis maten din, jente» og sier hei til co.

    • Foreløbig får hun nok mat fra melkebaren, men ikke så sikker på at det holder så veldig lenge :-/
      Hun er i fin form og veltilpass så det er nok næring.
      Most potet står på agendaen i morgen. Kan ikke teste alt på en dag heller 🙂

      Dragelille visker at hun skal prøve og co hilser 🙂

    • Det gjør det helt sikkert. Vi må jo finne noe hun vil ha tilslutt 🙂
      Ingen planer om å ha en «vil ikke» unge, så får klare dette før vi kommer dit 🙂

  3. Har du prøvd å lage velling? (altså tynn grøt på flaske). Cornelissen har spist det som bare fy.. Helt fre til nå. Og han runder straks 9 mnd.

  4. Hei vennen 🙂 Får bruke FB profilen min. Jeg lagde mye av maten selv. Most potet, blandet med gulrot gikk ned men IKKE klumper, fysj det var fy fy 🙂 brukte også kålrot som mormor foreslår, men til slutt gikk jeg over på glass fra butikken. Det ble for mye styr etterhvert 🙂 lat vettu 🙂 dessuten har de så mye forskjellig. Tok alltid litt tid før de vennet seg til smaken men det ikk som regel greit. Høydepunktet var selvfølgelig dessert 🙂 9 mndr spise de brødskive med leverpostei og når de kunne sitte i tripp-trappstolen å spise selv var de i himmelen 🙂 🙂 det ordnet seg alltid Nina, hun spiser når hun er sulten og enn så lenge har du nok mer enn nok høres det ut som 🙂

    http://www.heartandsoul.nu

    • Så fint at du får lov til å kommentere 😀

      Det ordner seg helt klart. Potet likte hun, kålrot og gulrot ikke fullt så mye. Hun har fått smake på brød og det ser ut til å gå greit. Så kanskje jeg bare skal hoppe over grøten og gå rett på brød på kvelden. Er jo ingen som har sagt at man må ha grøt 🙂
      Og brød skal hun få spise selv. Vi har latt henne få skjea med grøt og mos. Det blir mye vasking etterpå. Hehe…

  5. Har ingen gode råd å komme med Nina Elisabeth, men jeg skjønner godt at alt annet enn puppen blir vraket. Den nærheten til mor ved amming, samt all næringen som de fleste har i morsmelken, kan ikke måle seg med fast føde. Omstillingen er sikkert også veldig tøff for en liten en. Og så har vi sugebehovet da.
    Ikke lett å være hverken mor eller barn i utvikling og tilpassing.
    Fine dagen til deg Nina Elisabeth. 😉

    • Nå går alt så mye bedre. Grøten sklir ned, frukt er godt og kavring er bare helt topp 🙂 Neste nå er middagsmat. Vi finner noe lurt der og 🙂
      Jeg kan uansett fortsatt amme, men det er ikke nok lenger nå som hun er 8 mnd og krabber rundt 🙂

Legg igjen en kommentar

