Besøk fra Bergen – del 1

Jeg har ei veldig god venninne i Bergen, som de siste dagene har tilbragt litt tid her på østlandet sammen med familien. Siden vi ikke treffes så veldig ofte, måtte vi jo benytte sjansen når vi hadde den.

Siden været ikke var det beste, fant jeg ut at vi kunne ta turen inn til Oslo og Teknisk museum. Det pleier jo alltid å være en slager for unger. Gjerne for de voksne også.
Thea fikk vel strengt tatt ikke så mye ut av det, annet enn at hun fikk masse oppmerksomhet fra Aleksander og Kassandra.

Unge mennesker, gamle aparater.
Rart at det som tilhørte deler av min ungdom allerede er museumsgjenstander. Hehe.Utrolig mye moro man kunne drive med. Blant annet lage strøm til å tenne lampene som lyste forran sykkelen.

Familieaktiviteter. Vannkraft, soldreven kraft, magnettisk veske og gamle hullkort man kunne lage musikk av. Litt usikker på om låtene ble særlig gjenkjennelige, men kunne i allefall skimte Postman Pat i den Hanne lagde.

Minien syns nok det var litt rart at det plutselig kom blått lyn ut av hånden, men det så ut til at hun koste seg med det.

Det er mange år siden sist jeg var på teknisk museum. Det var vel en gang på ferie i Danmark da jeg og broderen var veldig mye mindre. Jeg syns fortsatt det er stas med museer, men på den andre siden syns jo jeg alle typer museer er artig. Liker å gå rundt å se på gamle ting som har sin egen historie. Her var det jo i tillegg ting som var endel av egen barndom. Litt skremmende at det allerede er museumsgjenstander, men samtidig så dreide dette seg om ting i teknologiens verden og der er jo ting utdatert fortere enn man får skiftet underbukser omtrent.
Litt moro var det da vi var i «telefonavdelingen». Der kunne man ringe til hverandre gjennom en gammeldags sentral. Telefonene var jo selvfølgelig eldgammle (fra 80-tallet og sånt ;-)), så da Kassandra skulle ringe til meg forstod hun ikke helt hva hun skulle gjøre. Aldri hadde jeg vel trodd at jeg måtte forklare en moderne jente hvordan man skal bruke en telefon. Telefonen var denne:

Måtte le litt for meg selv da altså, men jeg husker den faktisk. Husker ikke om vi hadde en sånn i bruk før vi fikk den røde/range meg trykketaster. Men jeg vet det stod en sånn i kjelleren hjemme. Og jeg har brukt en, så det er ikke helt ukjent uansett.

Artig var det iallefall å være der. Gleder meg til Thea blir så stor at hun også får noe ut av det.

6 thoughts on “Besøk fra Bergen – del 1

  1. Bestemor og Bestefar hadde en sånn telefon da jeg var lita 🙂
    Litt gøy – og merkelig – når man må forklare barn hvordan de skal bruke ting som er helt opplagt for oss. Med dagens teknologi er det litt motsatt – det har hendt seg at sønnen har måttet forklare meg ting! Hehe.

  2. Humrer for meg selv. Det er morsomt på museer og det er vel slik at utviklingen på den tekniske og teknologiske siden har vært rivende.
    Svart bakelitt-telefon var det i min barndom 🙂
    Hoj så lenge siden.
    Koser på dragelille og sier hei til co 🙂

  3. Hanne sier:

    Tusen takk for noen kjempe koselige dager sammen med dere… Får håpe det ikke blir så lenge til neste gang…

Legg igjen en kommentar

