Apple crumble pie.

Forrige søndag skulle vi ha noen naboer på kaffe, og siden det var grått og kjedelig vær bestemte jeg meg for å lage eplekake. Nå kom riktignok solen sammen med gjestene, men kaken smakte godt likevel. Etter litt søking rundt på nett endte jeg uansett opp med å lage en apple crumble pie i stedet, og siden den ble gullegod tenkte jeg å dele oppskriften med dere.

Jeg fant selvfølgelig en oppskrift på engelsk, så jeg måtte oversette målene, men det funket fint.
Oppskriften fant jeg her.

Apple crumble pie.

Paibunn:

1 1/4 cup mel (140 g)
1 ss sukker
1/2 ts salt
1 ss kanel
6 ss kaldt smør
4-6 ss (is)kaldt vann

Ha de tørre ingrediensene sammen med smør i en food prosessor. Kjør til smøret har delt seg i bittesmå biter. Fortsett med å tilføre en og en spiseskje med vann til konsistensen blir sånn som du ønsker. Jeg hadde i 4 1/2, men det ble nesten litt for mye. Legg deigen i plastfolie og putt den i kjøleskapet en times tid.
Jeg skal innrømme at første gangen jeg lagde denne paien så brukte jeg Maizena Paj deigmix. En sånn som man blander i vann. Det funket kjempefint, men oppskriften over er så enkel, at det bare er å sette i gang med den.

Eplefyll:

5-6 store epler
1/2 cup brunt sukker (60g)
2 ss mel
1 3/4 ts kanel
1/4 ts allspice (brukte ikke jeg, aner ikke hva det er heller og funket fint uten)
1 ts vaniljesukker
1/2-1 ss sitronsaft

Forvarm ovnen til 220 rader.
Ha alle de tørre ingrediensene i en bolle. Skrell og kutt eplene i passende biter (ikke båter). Legg eplene i bollen med alt det tørre og ha sitronsaften over. Bland godt. Sett til siden i 10-15 min mens du kjevler ut deigen.

Kjevle deigen sånn at den passer i paiformen din. Jeg aner ikke hva slags størrelse det er på min, men den er helt vanlig tror jeg. Jeg har aldri lagd paideig før, så jeg tok med meg tipset i oppskriften om å kjevle den ut mellom to lag plastfolie. Det funket så det suste. Bare ta av den ene når deigen er ferdig kjevlet, velt den over i formen og ta av resten av folien.Ikke noe søl og ingen paideig som sitter klistret fast i benkeplaten.

Etter at deigen er på plass i formen, har du i eplebitene.

Topping:

1 1/4 cup (140g) hvetemel
1/2 cup (60g) brunt sukker
1 1/2 ts kanel
1/4 ts muskat (jeg brukte ikke dette)
1/4 ts salt
1/2 cup (60g) smør.

Bland de tørre ingrediensene i en bolle. Ha i smøret. I oppskriften står det smeltet, avkjølt smør, men jeg brukte biter av smør som jeg knuste inn i de tørre. Brukte nok litt mer en 60 g, men jeg syns det funket fint på denne måten.
Hell toppingen over eplene.

Stek paien i 20 min på 220 grader. Reduser så varmen til 190 grader og stek videre i 35 minutter. Jeg la over matpapir halvveis. Oppskriften sier at du skal steke paien med folie hele veien. Det så ikke jeg før jeg skulle skrive her nå. Funket uten altså.

Den ser jo ikke så veldig innbydende ut på bildene over, men dette kan kanskje hjelpe på:

Enjoy!!

(Jeg er forøvrig mye flinkere til å oppdatere verden gjennom instagram, så følg meg gjerne der.)

8 thoughts on “Apple crumble pie.

  1. Det høres kjempegodt ut! 😛
    Jeg har heller aldri laget skikkelig pai før (har planer om å gjøre det denne uken da), men har laget smuldrepai noen ganger. Det er jo neste det samme bare uten bunnen og kjempegodt 😀

  2. Nam nam 🙂 Svigerinna mi laget også sånn til middag forrige uke, og var supergodt 🙂 Varm eplesmuldrekake og is ved siden av; nam nam 😀

Legg igjen en kommentar

