Tilbake i jobb etter endt permisjon!

Etter 53 uker i mammaperm (inkl. all ferie), så er jeg nå tilbake på jobb. Har 1 1/2 uke bak meg, og syns det er utrolig godt å være i jobb igjen.

Missforstå meg riktig, jeg har så abolutt storkost meg hjemme det siste året. Ville ikke vært en bleie, en feberdag eller ett smil foruten. Men, jeg kan heller ikke legge skjul på at det er vanvittig godt å være tilbake på jobb. Være tilbake blandt folk som snakker om noe helt annet enn bleieskift, snørr og gørr. For selv om vi mødre i mammaperm fint klarer å snakke om andre ting, så er det gjerne der samtalene ender likevel. Og det er helt greit. For ett år. Men ikke noe mer. Om gangen. Denne mammaen trenger iallefall å bryne hjernen med noe annet enn bakeoppskrifter, hva skal vi ha til middag og om man får sove en hel natt eller ikke.

For hvordan det er å sove en hel natt det hadde jeg faktisk helt glemt følelsen av. Nå har vi vært velsignet med en jente som ikke har krevd stort om natten (før nå i det siste), men likevel. En gang opp har det jo vært hver natt likevel.
Forrige uke startet jeg derimot med 2-dagerskonferanse på hotell. Med overnatting. Uten barn. Jeg holdt ut til halv elleve i selskap med de andre, men så fant jeg sengen. Og himmel…. Jeg har vel ikke sovet så godt på evigheter. På godt over ett år faktisk. Riktignok så våknet jeg i 01-tiden av at jeg i desperasjon lette etter Thea under senga osv, men sånn er det vel å være vant med at hun er i nærheten. Jeg kunne trygt konstantere at hun ikke var der, men hjemme hos sin far og at jeg kunne legge meg til å sove igjen.

Nå er det sikkert noen av dere som tenker at jeg er en dårlig mor, som lenger etter en natt uten barn, og som stråler over å slippe å være mer hjemme, men dere om det. En noe bastant og satt på spisen påstand av meg, er at mødre som synes at ett år hjemme ikke er nok, de lyver. Eller har en dørgende kjedelig jobb. Alt etter som.

Thea er i barnehagen og stortrives, jeg er på jobb og stortrives. Ingenting er vel bedre enn det? Og ja, jeg syns kansjke det er litt tidlig å sende henne i barnehagen før hun er året. Men samtidig så ser jeg at hun har hatt så veldig godt av det. Utviklingen har skutt i været, hun har begynt å gå og det sosiale vesnet har trådd kraftig frem. Ikke minst er hun blitt mye mindre avhengig av meg. Akkurat det er jo litt trist, for meg, men det er jo så utrolig mye bedre for oss alle at hun nå føler seg like trygg hos pappaen, besteforeldre osv som hos meg. Nå strekker hun like gjerne armene i været til pappaen som til meg når det er noe galt. Det er fint for pappaen sin selvtilitt og godt for mammaen med avlastningen det medfører.

Hipp hurra for muligheten til lang permisjon, som atpåtil er betalt. Men også hipp hurra for å være tilbake i jobb igjen!

Dette er endelig atter en del av hverdagen min:

20121114-121922.jpg

6 thoughts on “Tilbake i jobb etter endt permisjon!

  1. Jeg tviler ikke på at det var godt å komme tilbake på jobb 🙂

    Og tviler sterkt på om de som eventuelt reagerer på at du lengtet etter en natt uten barn har noen selv 😛 hehe… Selv uten egne barn så skjønner jeg veldig godt at det kan være både godt og sunt å ha litt tid alene – for alle parter 😉

    God helg vennen!
    klem

    • Du skulle bare visst hvor mange mødre det er der ute som mener sånne som meg er en dårlig mor. Sånne som ønsker litt tid for seg selv altså 🙂 De om det. Hehe…

      God helg til deg og vennen.
      Klemmeklem

Legg igjen en kommentar

