Saras nøkkel.

Det er år og dag siden jeg har hatt tid til å lese en bok. Men nå som jeg har begynt å jobbe igjen, kan jeg bruke reiseveien til sånt.

For lenge siden lånte jeg Saras nøkkel av mamma. Har hørt mange snakke om den og nå fikk jeg endelig tid til å lese.

20121116-081305.jpg
Handlingen i boken er lagt til Frankrike under 2. Verdenskrig. Hele boken spinner rundt oppsamlingen av jødene som befant seg i Paris sommeren 1942. Man følger Sara og familien hennes fra de blir hentet i hjemmet en sommerdag, gjennom oppsamlingen på Vel d’Hiv og videre til leiren utenfor Paris.
Historien blir fortalt av en amerikansk journalist, gift og bosatt i Paris, som har fått i oppdrag å skrive om denne grufulle dagen i fransk historie i forbindelse med årsdagen for hendelsen.

Dette er en bok som rørte meg til tårer for hver side. Jeg tror ikke jeg var ferdig med kapittel en engang før tårene strømmet. Ikke umulig at det er tanken på at noe skulle skje med Thea som var ubærelig, men måten historien blir fortalt er rett og slett vakker.

Jeg er ikke så glad i å gråte offentlig, men nå har jeg sitter på buss/tog i mange dager, med boken i fanget og tårene trillende. Den var så absolutt verdt de rare blikkene.

    Anbefales på det sterkeste

PS! Det er langt ifra den beste romanen jeg har lest om hendelser under 2. Verdenskrig, men det er noe med den som fenger.

8 thoughts on “Saras nøkkel.

  1. Du burde også se filmen! Jeg har både lest boken og sett filmen, og de er god på hver sin måte! Elsker Saras nøkkel, uansett om det er i bokformat eller i filmformat.

    Og jeg er veldig enig med deg! Det er langt fra den beste romanen om hendelser ved 2. verdenskrig, men den er virkelig fengende! Veldig trist og fin roman på en og samme tid! 🙂

  2. Usj! Jeg blir så misunnelig på folk som kan lese en hel bok uten noe problem. 😥
    Men takk for tipset. Jeg kan forhøre meg om den finnes i lydbok.
    Fine onsdagen til deg. 😉

Legg igjen en kommentar

