Luciadagen i går!

I går var den store Luciadagen. En hyggelig tradisjon i en ellers så mørk og travel tid. Hvem setter vel ikke pris på å se barna gå i tog, kledd i hvite klær med lys i hendene. Syngende i dur og moll på luciasangen.

20121214-100818.jpg

Vi durte forventningsfulle ned i barnehagen. Jeg med minner tilbake til da jeg også gikk i tog. Thea hadde nok ikke helt det store forventningen til dette. Uansett så regnet jeg med at det ville bli en koselig stund på morgenen for oss begge to. Thea liker jo boller, så regnet med at en lusekatt eller to ville gli ned på høykant.
Da vi kom ble vi møtt av en barnehage med levende lys og hyggelig stemning. Foreldre som var der sammen med barna utover den sedvanlige leveringen. Storbarnsavdelingen gikk i tog, lusekatter ble delt ut og barna sang med fynd og klem. En riktig så hyggelig start på dagen.

Vel, nå vet jo dere som leste FB statusen min at det slettes ikke var sånn. Beskrivelsen over er kun en drøm i mitt hode.
Barnehagen vår feiret ikke Luciadagen. Ikke etter hva jeg har fått med meg iallefall. Ingen rundskriv, mailer eller infotavler har hatt noen form for invitasjon til Luciadagen. Det er mulig det skjedde noe på storbarnsavdelingen, men jeg er utrolig skuffet over at de ikke har invitert til en hyggelig stund for alle.
Riktignok hadde de lysfest forrige uke for å feire at vi snart går mot lysere tider, men det er ikke relevant. Det burde jo være mulig å ha begge deler. Neste uke skal de jo ha nissefest. Jeg kan ikke se at det skal være ett eneste godt argument for å ikke feire Luciadagen. Må sende en mail til barnehagen og spørre.


    Jeg er ikke sint, bare veldig, veldig skuffet.
11 thoughts on “Luciadagen i går!

  1. Gjør det.
    Synes det smaker litt merkelig. Lysfest og nisse fest, men ikke Lucia. Jeg ser hvorfor, men synes det er sørgelig at tradisjoner skal kastes på båten. Bare fordi det ikke skal «støte» noen. Men slik har utviklingen blitt og om det fortsetter på den veien blir det sørgelig lite igjen av norsk/svenske tradisjoner.
    Klem til barnehage Thea og hei til CA

    • Jeg ser faktisk inne hvorfor de ikke feirer Lucia. Den markeringen kan umulig støte noen, uansett religion og tro.
      Skal sende de en mail og håper det er jeg som har gått glipp av noe.

      Ha en strålende dag 🙂

  2. Send epost!
    Jeg trodde i all min naivitet at alle barnehager arrangerte dette, også for de minste. Høres rart ut at de ikke gjør det når de har arrangementer som nissefest (det kan være skummelt for de minste!), men kanskje det ligger en god forklaring bak?

  3. Trodde det var noe som ble feiret i alle skoler og barnehager?! Merkelig at de ikke gjør det spør du meg… Kanskje du får det gjennom til neste år 😀

Legg igjen en kommentar

