Luciadagen i går – oppdatering!

I dette innlegget beklaget jeg meg over at barnehagen til minien ikke hadde feiret Luciadagen. Jeg sendte mail til lederen og spurte hvorfor. Her er svaret jeg fikk:

Ang Luciafeiringen i xxx barnehage, så er det første året i år, vi har valgt bort denne tradisjonen.
Det er fordi vi opplever mye gråting, spesielt blant småbarna, denne morgenen med luciafeiringen. De blir redde når det blir mørkt (vi slår av lyset i hele barnehagen), og de fleste barna ønsker å ha en hånd å holde i, eller bli båret. Det er vi naturlig nok ikke nok voksne til å få til. Alle ansatte kan ikke være på jobb denne morgenen, fordi noen må jobbe seinvaktene også (vi hadde nok ikke vært nok voksne uansett)
I evalueringsprosessen vår i januar 2012, var vi innom flere alternativer, bla m at bare de eldste skulle gå i toget, eller en markering uten foreldre. Vi valgte å gå for lysfest i stedet for lucia, for å prøve ut dette i stedet. Noe som også blir gjort i andre barnehager, og som vi hadde hørt var et godt alternativ.

Jeg skal ta til meg at vi nok ikke har informert dere foreldre godt nok om hvorfor vi valgte å ikke markere lucia i år, og i stedet gå for lysfest. Mens erfaringen vår fra lysfesten i år, var at det var en hyggelig og rolig markering. Denne tilbakemeldingen har jeg også fått fra flere foreldre i etterkant.

I kjent friskusstil foreslo jeg at man kanskje burde ha vurdert å engasjere noen foreldre til å stille opp denne dagen jeg da. Det er snakk om en liten time på morgenen. Jeg er selvfølgelig klar over at ikke alle foreldre har mulighet til å stille, men det er mange av oss som har både snille sjefer, fleksible arbeidstider osv som kunne ha stillt. Så spørs det selvfølgelig på viljen da. Den er av og til vond hos enkelte, uten at vi skal dvele ved hvorfor.

Hvordan har man løst det i ditt barn/barnebarns barnehage?

6 thoughts on “Luciadagen i går – oppdatering!

  1. I vår barnehage er det de største barna som går i tog. Når Ingrid gikk på liten avdeling hadde de dempet belysning. Lyset ble aldri skrudd helt av. Har aldri vært noe problem med gråtende barn som jeg har sett!

  2. Jeg synes ikke hun hadde noen gode argumenter, jeg. Hun kunne f.eks søkt råd i andre barnehager der dette ikke er noe problem, og alle lysene i hele barnehagen må vel ikke slås av?

    Det kunne kanskje være en sak for Foreldrenes Arbeids Utvalg?

    • Synes ikke jeg heller. Svarte henne forøvrig med at man ikke trengte å skru av lyset helt.
      Vurderer å ta det med FAU, men samtidig skal vi bytte barnehage neste år, så det angår på ingen måte oss neste desember.

Legg igjen en kommentar

