Er det jeg som er gammeldags?

Da jeg var liten, var desember en måned fylt med aktiviteter som bygget opp under forventningen til juelaften og romjulen. Det var kalendergave om morgenen (jeg og lillebror åpnet annenhver dag), på skolen var det juleverksted. Vi pløyde lekekatalogen for ting vi ønsket oss, vel vitende om at ikke alt kom til å ligge under treet og etterhvert som vi ble større fikk vi slippe til i butikkene for å kjøpe små venninnegaver. Det være seg såper, viskelær, glitter eller annet fjas. Alle var vi skjønt enige om at det ikke skulle koste så mye. Den gang var det faktisk tanken som telte.

Hjemme ble ikke julepynten satt frem før lille juleaften. Treet ble pyntet etter at vi hadde lagt oss og gleden var stor da vi stod opp juleaften til lysende tre, nisser i hver «krik og krok» og ikke minst gaver under treet. Liksom beviset på at vi hadde vært snille i år og.
Fortsatt pyntes det ikke til jul hjemme før lille juleaften. Til nød er alt oppe den 22. dersom omstendighetene krever det.

Nå konstanterer jeg at flere og flere hus i nabolaget har fullpyntede hus, lenge før jul. Treet er oppe og lysene på i begynnelsen av desmber. Røde gardiner, og nisser i alle vinduskarmer. Og jeg tenker at jeg blir litt lei meg. En ting er der man ikke har barn. Men hvor har det blitt av den barnlige og sakte oppbyggingen av juleforventningen som vi hadde da vi var små? Gleden over det som skal skje?
For all del, jeg er kjempeglad i julen. Familiekos, varme, god mat og hyggelig selskap. Ikke minst syns jeg noe av det beste i verden er å slenge seg ned på sofaen med beina på bordet og nyte juleluktene og stemningen en sen romjulskveld. Men det er forbeholdt julen. Ikke hele desember.
Kan heller ikke la være å bli overrasket over at de som har fullpyntet hus i begynnelsen av desmber, er de samme som klager over at tiden ikke strekker til, at det er så mye kjas og mas. Hva med å bruke hele desember, planlegge litt og senke skuldrene? Det blir jul 24. desember uansett, men det kan være greit å ha senket pulsen såpass at man faktisk kan nyte julen.

Eneste som kan minne om jul hos oss er gavepapiret, haugen med gaver til familie og nære venner, adventstaken i vinduet og en svak eim av pepperkaker som henger igjen. Juletreet står i garasjen, eskene med nisser venter oppå skapet på å få komme frem og grønnsåpa står gjemt på vaskerommet. Huset blir julepyntet i morgen. Vi reiser bort lille juleaften, så jeg må fire en dag på pynteregimet mitt. Det får gå.

Men så til spørsmålet mitt. Er det jeg som er gammeldags? Er det min barnsdoms jul som er avleggs i 2012? Jeg håper ikke det. Selv skal jeg gjøre mitt ytterste for at Thea får de samme gode opplevelsene som jeg har hatt. En stressfri og koselig førjulstid med hyggelige aktiviteter. Er forøvrig sikker på at mamma ikke opplevede førjulen som stressfri, men det smittet ikke over på oss barna iallefall.

10 thoughts on “Er det jeg som er gammeldags?

  1. Hei.

    Alt er i en forandring. Det er lite å gjøre med det. Om ikke ting forandret seg hadde ikke kvinner hatt stemmerett, for eksempel. Men i det vi får noe nytt, mister vi gjerne noe gammelt samtidig. Ofte noe som betydde noe for oss. Slik som juletradisjoner i dette tilfellet. For også julen er i en utvikling.Trøsten får være at våre barn også får meg seg noe de opplever som fint, spennende eller trygt, om vi som er voksne forsøker å gi noe. Selv om det barn får med seg i dag ikke nødvendigvis er helt det samme som foreldrene fikk, eller besteforeldrene, betyr det ikke at de som voksne vil se tilbake på det som verdiløst, eller at de selv ikke vil bringe videre noe av det du og jeg gir dem.

    Så kanskje det går an å se på julen som en tid hvor vi har anledning til å skape tradisjoner, og glede, og varme rundt oss, og ikke en tid som handler om å miste.

    Ha en fin dag.

    Bjørn

    • Hei Bjørn.
      Hyggelig at du titter innom.
      Det er ikke noe galt med forandring i seg selv.
      Jeg akter å skape mine egne tradisjoner rundt julen, sammen med mann og barn. Det trenger ikke bli akkurat som det var da jeg vokste opp, men noe preg av min barndom vil det jo bli. Det er naturlig at ting forandrer seg med tiden, men det betyr ikke at det som en gang var skal kastes på båten heller.

      Det er ikke sånt at dette innlegget handler om å miste noe, annet enn evnt fokus, heller om å ville bevare noe som for meg har vært viktig. Hva andre gjør er likegyldig i så måte 🙂

      Ha en flott dag 🙂

  2. Hvis du er gammeldags, så er jeg det også. Her har vi bare pynta bittelitt. Resten gjøres ferdig nå i helgen. Gleder meg til familiekos de siste dagene før jul 🙂

  3. Linda sier:

    Jeg tror vi alle bare har forskjellige tradisjoner! Hos meg har det alltid vært laaaaang jul. Jeg er ei skikkelig julejente, og tanken på at jula bare skal vare noen få dager er helt tragisk (i mine øyne) 🙂 Jeg er nemlig ikke så glad i jul langt ut i januar, det er liksom desember som er min julemåned 😀

    For meg så er det viktig å bygge opp julestemningen og forventningen, akkurat som du gjør, det er bare at vi gjør det på ulik måte. For meg betyr det å sette på julemusikken 1. desember, pynte til jul med nisser og røde duker, og gjerne pynte treet den første halvdelen av desember. Hvis ikke jeg begynner så tidlig, så får jeg aldri noen julestemning, jeg er kanskje litt treig sånn. Hele desember koser jeg meg med å våkne til mørk stue for så å slå på juletreet og se det glitre mot meg, og tenne julestjernene som hinter om det som kommer. Dess mer lys og jul, dess gladere blir jeg og dess mer gleder jeg meg! 😀 Selv syns jeg at det å vente til lille julaften med å pynte ikke bygger opp under forventningene, da kommer jula rett og slett for fort! Så derfor pynter vi til jul tidlig, putter gjerne på litt mer utover i desember, sånn at det er skikkelig rødt til jul 🙂 Vi har også julekalender som er en kjempefin måte å øke forventningene fram mot jul, og kanskje gjøre ventetiden litt lettere for små barn som gleder seg selveste juledagen! 🙂 Jeg også satt med katalogene fra lekebutikken og krysset av alt jeg ønsket meg da jeg var liten, gjør vel strengt tatt det samme nå, bruker bare katalogen fra gullsmeden isteden 😉 Hehe… og jeg gleder meg stort til å se min egen sønn gjøre det samme om noen år!

    Ser liksom ikke helt hvordan det å pynte tidlig til jul skal ødelegge jula?! Jeg gjør jo ellers de samme tingene som du feks gjør! Det er ikke pengene som teller med gavene, derfor lager jeg også mange av julegavene jeg gir bort. Og selve julegaveshoppingen planlegges nesten gjennom hele året, for jeg vil så gjerne få gi bort noe jeg vet andre vil sette pris på, kanskje har ønsket seg og som jeg vet passer de. Så hver gang noen nevner noe i løpet av året, så skriver jeg det ned med en gang for å huske på det 🙂 Sånn at jeg kanskje kan overraske med noe annet enn det som er på ønskelistene, men som jeg da også vet kommer til å falle i smak! Og om det koster 10 kroner eller 1000 kroner, ja det er vel ikke det som er det viktigste?!?! 😀 Det er det å glede! Både andre, og seg selv.

    Når det gjelder tradisjoner og pynting så tror jeg at det viktigste er at vi alle finner og bevarer de tradisjonene som gjør julen så spesiell for OSS SELV 🙂 Hvis jeg måtte vente til lille julaften med å pynte og gjøre juleklart rundt meg, ja da hadde jula vært ødelagt for meg, for det er jeg ikke vant til.

    Og ja, jeg er også en av de som stresser i jula, styrer rundt og syns desember har ALT FOR FÅ timer!!! Men det er bare fordi jeg storkoser meg og skulle gjerne gjort juleting hele tiden! Ja, jeg er også dausliten når jula er over og NYTER sløve dager i romjula, men det er GODSLITEN, fordi jeg har storkost meg hele jula med bakst, konfektlaging, julegaveshopping, pakking, julegavelaging, og i ny og ne fått tid til en julekonsert!

    Så syns det er fint at du tar vare på dine juletradisjoner sånn at du får julestemning og at Thea vokser opp som du har gjort. Men syns også det er viktig at man kanskje ikke irriterer seg over andres vaner og tradisjoner, for ikke alle er vokst opp på samme måte 🙂 Og noen endrer tradisjonenen sine når de selv stifter familie for å gjøre det optimalt i forhold til hva en selv føler 🙂 Jeg gleder meg til å føre mine juletradisjoner videre til prinsen, og kanskje gjøre noen «forbedringer»!!! Jeg vil jo at han skal ha de samme gode opplevelsene som jeg har hatt!

    Håper du uansett får en strålende jul, med mange gode minner og stunder med familien! Julen er jo tid for overdådig familiekos 😉

    • Jeg irriterer meg ikke over at folk begynner tidlig. Jeg syns bare det tar bort litt av sjarmen. Jeg irriterer meg derimot til nød over at det er de samme folka som klager over dårlig tid til å gjøre alt. Noe som ikke henger helt på greip, siden du strengt tatt kan begynne når som helst. Samtidig så er de så slitne at de ikke vet hvor de skal gjøre av seg. Da kan du begynne å lure på hvorfor folk faktisk stresser sånn.

      Det er stor forskjell på de som koser seg i desember med julen (du) og de som (etter eget sigende) stresser seg kav ihjel.

      Og joda, noen (sikkert mange) legger sjela i å lage ting selv. Noe som er superhyggelig å få. Men når du ser at Norge ligger på kjøpefest-toppen år etter år og beløpet stadig øker, så er det slettes ikke tanken som teller lenger hos de fleste. Og kom ikke å si at lillegutt ikke kommer til å få «alt» han ønsker seg til jul i årene som kommer. Akkurat som Thea kommer til. Håper bare jeg klarer å ha bremsene litt på.

      Vi kommer til å føre våre tradisjoner videre til våre barn. Hva det er spiller jo liten rolle. Det viktigste er vel verdiene vi viderebringer 🙂

Legg igjen en kommentar

