Så du syns jeg skal ta meg sammen?

I dag har avisene vært preget av to saker. Den ene er at Kardemommeby er skadelig for barna våre. Den andre er at Marte Krogh mner at norske mødre må ta seg sammen.

Jeg vet egentlig ikke helt hvem jeg ler mest av. Eventuellt gråter av. At en svensk teaterregisør har nerver til å kritisere en av våre aller kjæreste barnefortellinger med en latterlig forenkling av våre barns sinn, eller at en godt bemidlet frue på beste vestkant, har nerver til å bokstavelig talt tråkke på alle hardtarbeidende mødre i dette landet.

Når jeg tenker meg om, så er det kanskje ingen av disse som får meg til å le høyest eller gråte mest. At en av våre naboer ikke har skjønt hva Kardemommeby handler om, får stå for hennes egen regning. At Marte Krogh uttaler at det «bare er å ta seg sammen» for norske mødre som jobber 100%, har 1-2-3 barn som skal følges opp, i tillegg til hus og hjem som skal holdes i orden er egentlig bare ekkelt. Spesielt når hun selv ikke jobber, har både hushjelp og au pair og ellers kan meske seg med det hun har mest lyst til/på.

Men så leser jeg da, en ny artikkel på mamma.no. La det være sagt. Utgangspunktet for artikkelen skal jeg være enig i. Måten folk uttrykker seg på nett er skammelig. For å si det pent. Ordbruk og personangrep er ikke til å tro i enkelte kommentarer. Problemet mitt med artikkelen blir når intervjuorbjektet sier følgende:

Dette dreier seg om ren misunnelse. Når en ung, vakker og suksessfull kvinne uttaler seg, har vi lett for å angripe. Jeg må si at jeg også løftet et øyenbryn av hennes kommentar om at vi bør trene. Grunnen er jo at jeg vet at hun har rett, jeg vil bare ikke bli fortalt hvordan jeg skal leve av en ung og slank fiolinist, sier Kathrine Aspaas.

Nei, nei og atter nei. For de aller færreste av oss har dette med misunnelse å gjøre. Det har for de aller fleste av oss med å gjøre at vi faktisk har mer enn nok med å sjonglere jobb, familie, huslige sysler og fritid. Og de aller færreste av oss har hushjelp og au pair til å hjelpe oss med dette. Vi gir ikke opp bare fordi vi har blitt mødre. Vi prøver å finne tid og overskudd til å fikse alt, pluss litt til. Men som en eller annen skrev i en eller annen kommentar: lysten til slenge seg på sofaen i 5 minutter overgår lysten til å trene når man ikke har sovet på to døgn, ammetåka river og huset ser bombet ut.
Jeg er overhodet ikke misunnelig på at du har funnet deg en mann med penger, noe som gjør at livet blir litt enklere for deg enn for mange andre. Jeg er heller ikke misunnelig på at du er slank, pen og ellers vellykket. Jeg har bare ikke tid, som så mange andre av oss.

Men hva er det som gjør kommentatorene så forskjellig fra deg da? Hva gir deg rett til å kalle de som reagerer på den ene eller andre måten, for hønsehjerner? For det er faktisk det du rett ut kaller de, når du bruker begrepet hønsehjerneeffekten.

Og hvis det ikke er tydelig nok utifra det jeg skriver over her, så skal jeg svare deg direkte på spm ditt, om hva det er som gjøre at «jeg» reagerer så kraftig på utsagnet hennes: jeg finner meg faktisk ikke i at en frivillig hjemmeværende mor, med hushjelp og au-pair (med andre ord hjelp i hue og rævva) skal fortelle meg at jeg må ta meg sammen. Jeg har pokker meg ikke flere timer igjen i døgnet til å trene. Trenger å sove litt innimellom og. Og ja, jeg reagerte like sterkt da vetrinær-Trude var ute og tråkket ned på andre mødre. De to stiller i samme klasse når det kommer til takt, tone og selvinnsikt. Så kjære Kathrine Aspaas, jeg er ikke misunnelig. Tvert imot er jeg ganske fornøyd med livet mitt. Jeg liker bare ikke at folk skal fortelle meg bør og må gjøre. Og spessiellt ikke av folk som tydeligvis ikke evner å se at de selv står i en litt annen situasjon enn de fleste andre.

Men Marte; lån meg gjerne hushjelpen og au pairen, samt litt av mannen din sine penger sånn at jeg ikke trenger å jobbe, så skal jeg nok ta meg sammen jeg.

13 thoughts on “Så du syns jeg skal ta meg sammen?

  1. La nå folk få ta seg sammen. Fru Jupither kommer til å lære på den ikke helt behagelige måten at man kødder ikke med norsk kultur. Like lite som at man kødder ikke med svensk kultur (les Astri Lindgren).
    At enkelte som kanskje ikke alltid ser skillet mellom hundskit og kanel mener at andre skal ta seg sammen, må vi bare leve med. De har tross alt ikke så mye å skille med.

  2. Helt enig. Jeg reagerte kraftig på dette jeg også, og er slettes ikke misunnelig. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg er. Men jeg ble rimelig irritert, så kanskje det er det jeg er da….

  3. Hønsehjerneeffekten forstod jeg som kommentatorers middel for å redusere intervjuobjektet; altså en måte å rakke ned på vedkommende for å gjøre henne mindre såkalt perfekt. Det er virkelig en uheldig ting. Det er også uheldig å bruke misunnelse som forklaring, selv om det sikkert er riktig i en del tilfeller. Å si at noen er misunnelig er konkluderende og det låser debatten. Nå er jeg ikke sikker på hva som er debattemaet.. slik jeg ser det er det lite som diskuteres, det er mest reaksjoner.

    Jeg tror ikke dette handler så mye om tid, men om livssituasjon generelt. Om man har en rolig baby eller en krevende en betyr mye for hvordan tiden kan disponeres. Mange kunne trent mer enn de gjør, men om man velger å ikke trene så er det helt greit, tenker jeg. Det er opp til den enkelte. Det er jo ikke slik at trening er uforenelig med baby eller at trening er noe som skal prioriteres i alle livsfaser.

    • Men tiden gjenspeiles jo ofte av livssituasjonen. Har du råd til å være hjemme, med hjelp, har du tid til å trene. Er du i full jobb, små barn, lite eller ingen hjelp, er det vel ikke akkurat trening som står øverst på timeplanen.
      Selvfølgelig er det mange faktorer som spiller inn.

      At det er bra å trene er det jo ingen tvil om. Men det var dette med tid og mulighet da 🙂

  4. Har vi virkelig ikke kommet lenger i vår hverdag.
    Trøst deg. Meningsmullaer og mullainner har funnets, blir å finne fremover og er. tilstede.
    Det er dette med å se/si: Mitt liv er det beste det riktige og så videre, uten nyansering.
    Og jupiter eller saturn er ikke verdt å sløse energi på .)
    Klem til storesøster og hei til co 🙂

    • Jo, og man skal få mene hva man vil. Men jeg blir umåtelig provosert når man tror at alle kan gjøre som «meg», og når man blir hektet på misunnelsedkroken hvis man er uenig.

      Ha en strålende dag 🙂

Legg igjen en kommentar

