Hva er det med Petter Northug jr. som provoserer oss sånn?

Jeg leser aviser. Og ikke minst leser jeg kommentarfeltene under artiklene. Av og til skulle jeg ønske jeg ikke gjorde det, for det er så mye hat og negativitet der at man kan bli skremt av mindre. Samtidig er det greit å vite hva som rører seg i hodene på de som bruker tid på å skrive.

Over en lang periode har jeg lagt merke til all den negative kritikken som rettes mot Petter Northug jr. Svenskene elsker å hate ham, media benytter enhver mulighet til å skrive om ham og nordmenn ser ut til å ha lagt ham for hat. I det minste ser det ut til at vi elsker å kritisere ham. Nå sist for at han ikke møtte opp på premiutdelingen under ski NM på Hamar.
La meg være den første til å innrømme at også jeg har hatt mine negative tanker og kommentarer rundt Petter Northug. Ikke minst syns jeg det var direkte usportslig å ikke stille opp for å ta i mot medaljen nå i helgen. Har du ikke tid til det, kan du la være å gå løpet. Nå var det tre til som ikke møtte til medaljesermonien, men det nevnes mer som en digresjon i media. Og etter kommentarene å dømme, så var det Northug folk hengte seg opp i. At de andre ikke møtte, var tydeligvis helt greit.
Personlig syns jeg det var direkte frekt, ja for ikke å si skuffende, at 4 av 6 medaljevinnere uteble. Vil tro det var mange unge, håpefulle som hadde møtt opp for å få ett ekstra glimt av idolene sine.

Men til spørsmålet, hva er det med unge hr. Northug som irriterer og provoserer sånn?
Det kan jo ikke være at han er en god skiløper, for det er det jo andre som er og, som ikke høster kritikk av denne typen. Og vi elsker tross alt vinnere her i landet. Er det det faktum at han ikke oppfører seg slik vi forventer av en idrettsstjerne i Norge? Han blir sur når han taper, han mobber svenskene, fremstår som kjepphøy, og stikker til skogs istedenfor å snakke med media når ting ikke går veien. Er det så enkelt at det er vår egen forventning til en norsk stjerne som får ett skudd for baugen, og dermed hudfletter vi ham ved enhver anledning?
Ja, jeg tror faktisk det. Vi er så vant med sympatiske menn som Dæhli, Ulvang og Alsgård, at noe annet blir nærmest sjokkerende. Det virker nesten som om den norske folkesjela forventer at alle skal være sånn. Så får vi hakeslepp og angsanfall når noen ikke gidder å svare på medias idiotiske spm av typen «hva føler du nå» når alt har gått til helvete.

At han virker kjepphøy til tider skal jeg da være enig i, men hva så? Tåler vi ikke det her på berget? Tåler vi virkelig ikke at han blir sur etter å ha prestert mindre enn det han forventet selv? For ikke å snakke om mindre enn hva VI forventer av ham? For vi og blir sure hvis han ikke vinner. Forskjellen er at det store «viet» sitter godt plantet i sofaen og slipper idiotiske journalister som forventer svar på intetsigende spørsmål.

Så hva er det med Petter Northug jr. som gjør at vi elsker å kritisere ham?

petter-northug

(Bildet er lenket til der jeg hentet det fra)

10 thoughts on “Hva er det med Petter Northug jr. som provoserer oss sånn?

  1. Mormor sier:

    Du har vel tatt med det viktigste.
    Og en ting til. Han er langt fra politisk korrekt. Det skal man være, når man er et såkalt idol for den yngre generasjon.
    Nå må jeg legge til at jeg ikke blir hverken vonbråten eller oppgitt over unge Nordthug. Ikke gidder jeg å la meg provosere av ham spesielt. Men det er mangel på folkeskikk fra alle dem som ikke møtte frem til medaljeseremonien.

    Klemmer til storesøster og hei til co 🙂

    • Han er overhodet ikke politisk korrekt, men det er heller ikke de som «hetser» ham i kommentarfeltene.
      Tror derimot det er takhøyde for politisk ukorrekthet, men ikke for stjerner som bryter våre forventninger til de.

      Jeg lar meg heller ikke provosere av ham, hvorfor skulle jeg. Men å ikke møte til medaljesermonien det er lavmål. Uansett hvem det gjelder.

      Ha en finfin dag 🙂

  2. Du har vel sagt det meste, og jeg har fulgt med på Sirkus Nordtug i det siste og jeg klarer ikke å la meg provosere av fyren. Han er så langt fra A4 som man kan komme og det liker jeg.

    Svenskene elsker han egentlig, han ble jo faktisk utnevnt til årets idrettsnavn i Sverige!! Og han sier det selv, hal liker å provosere, han liker når det blir litt fart og aldri om han hadde giddi å holdt på om media ikke hadde skrevet om ham. En svensk reporter sier jo det at langrenn ville aldri vært det samme uten Petter. Sporten får oppmerksomhet og det er bra. Jeg liker mannen jeg, men jeg syns det var lavmål at de ikke stilte til premieutdeling, men det gjaldt alle og ikke bare han. 🙂

  3. Linda sier:

    Jeg tror grunnen til at vi kritiserer Petter sånn er at han rett og slett er ganske lik «gjennomsnitts nordmannen»! De fleste av oss hater vel å tape, blir skuffa når vi presterer mindre enn hva vi selv hadde forventet, irriterer oss grønne over idioter som spør teite spørsmål til feil tid, folk som henger over deg når alt du vil er å være alene, og flykter unna for å få litt tid for deg selv når du har det vondt/er trist!!!

Legg igjen en kommentar

