VG irriterer meg!

Nå har VG over en liten periode gjort ett forsøk på å vise oss hvor elendig det står til i barnehage-Norge. Hvor farlig det er for oss foreldre å sende det mest dyrebare vi har inn i en institusjon de fleste av oss i utgangspunktet stoler på.

Det er uten tvil at det er ting som kan, og bør blir, bedre, men den svartmalingen VG holder på med henger jo ikke på greip. Sånn som de driver på ser det jo ut som om alle barnehager i landet er en fare for våre barn, men oppslagene deres sier jo faktisk noe annet.
Bare se på dette oppslaget jeg hentet fra vg.no:

Snur vi oppslaget på hodet, så ser vi at:

– 9 av 10 barnehager har bra bemanning
– 4 av 5 barnehager har god hygiene
– 5 av 6 har kontroll på sikkerheten
– 9 av 10 tilsyn er basert på kontroll
– 373 av 428 kommuner har hatt tilsyn de siste 3 årene
– 1 av 2 barnehager har ikke brutt loven de siste 3 årene

Også er det jo selvfølgelig litt mer mat bak selve tallene enn det som blir presentert. Men dersom man evner å tenke litt selv, så tror jeg ikke det er så himmla ille som det VG skal ha det til. Det er klart det skal føres tilsyn og det er klart at det skal avdekkes der det er direkte farlig å være barn, men dette er jo så krisemaksimering av en annen dimensjon.

Jeg sjekket barnehageoversikten for moro skyld. La det være hevet over enhver tvil, vi er kjempefornøyd med barnehagen til minien. Vi blir alltid tatt godt imot når vi kommer om morgene, får «rapport» når vi henter og ser at utviklingen har skutt i været siden hun begynte. Men som sagt, jeg måtte jo sjekke.
Vår barnehage hadde hatt ett tilsyn. Ett tilsyn som ikke viste hverken avvik eller andre merknader. Faktisk så hadde kontrollorganet samme oppfatning av barnehagen som vi som foreldre har.

Som så mange andre har skrevet før meg, hvorfor kunne ikke VG heller ha sett på regelverket og rammebetingelsene for å drive en barnehage? Hva med å sette fokus på at det er så mange rapporter å skrive på hvert enkelt barn at det er hinsides enhver foruft. Jeg tenkte tanken da vi var på foreldresamtale i vinter. Alle punktene de skulle måle og følge opp ungene på må jo føre til at det blir mindre tid SAMMEN med barna?

Helt ærlig så er jeg drit lei av at hjemmeværende mødre skal gi meg dårlig samvittighet for at jeg er i jobb. Jeg er drit lei av at VG prøver å gi meg dårlig samvittighet for å sende minien i barnehage  (i det minste gjør ett «hederlig» forsøk på å få meg usikker på valget). Jeg er drit lei av at alle mener at deres valg er det eneste rett og ikke evner å se at ingen familier er like og dermed tar ulike valg innenfor de rammene som er gitt.

Mulig jeg er naiv, men jeg nekter å gå med på at det jevnt over er så innmari farlig i barnehage-Norge. Feil og mangler, javisst. Og de bør rettes sporenstreks. Men helt ærlig, hadde det vært så dårlig stilt så er det vel en sjanse for at der er flere foreldre som ville ha reagert. Vi følger jo tross alt med når vi henter og leverer, i tillegg til at dersom halvparten av oss er noenlunde oppegående så vil vi fange opp om noe er riv ruskende galt. Men som sagt, det er mulig jeg er naiv.

Som så mange andre vil jeg til slutt rette en stor takk til de fantastiske damene på Mars. Jepp, avdelingen heter Mars 🙂 Dere tar alltid imot vessla med ett stort smil og åpne armer. Dere trøster så godt det lar seg gjøre når hun hyler fordi mamman går sin vei (noe hun har begynt med de siste dagene).  Dere lykkes bedre med å få henne til å drikke melk enn hva vi gjør og dere klarte å få henne til å sove på dagtid uten tull. Hun har lært seg å dele og hun har lært seg å leke med andre.

Tusen takk til alle dere fantastisk flotte og dyktige kvinner og menn som passer på barna våre hver eneste dag!

11 thoughts on “VG irriterer meg!

  1. Takk for at du lot meg ta de brillene på. Har følt meg som verdens verste mor som gjør barnet mitt så mye galt ved å sende det i barnehage. Vi går bare på «grønn» vi da, men siden marsboere er grønne så ser jeg en viss likhet 😉 Er som deg gledelig begeistret over utviklingen og evnen de har til å skape rutiner som jeg prøver «gratis» å overføre til oss her hjemme. Synes de er flinke og prøver å skryte av dem innimellom. Tror jammen jeg skal gi dem en skrytemail til påske. Du har så rett, vi må se det positive og ikke la de «svarte» overskygge alt. Ha en fin påske og kos deg med jobb og påskepynt fra bhg 🙂

    • Det er ingen grunn til at hverken du, jeg eller noen andre skal føle oss som dårlige mødre. Iallefall ikke på bakgrunn av «dritten» VG publiserer. Jeg er ganske sikker på at de fleste av oss er oppegående nok til å fange det opp dersom det faktisk skulle være noe farlig eller galt med barnehagen vi sender ungene våre i.

      Ha en flotters påske, uten snev av dårlig samvittighet 🙂

  2. Helt enig med deg! Denne saken provoserte meg også. Jeg har dessverre ikke lest hele saken, men fikk med meg hvor negativt vinklet den var og at VG slo opp ting som i bunn og grunn ikke er viktig. Bare svartmaling og lite fornuft spør du meg!

    • Har ikke lest hele saken jeg heller, men jeg blir så jævlig provosert av at de kun fokuserer på det negative. Og av tallene de gir, så ser det jo faktisk ut som om det er bra stelt med de aller fleste barnehagene i dette landet.

  3. Helt enig med deg. Og ang. Den dårlige samvittigheten. Må vi bare ta det helt med ro. Vi kommer nemlig aldri til å gjøre det som er riktig. For det vil alltid være andre som gjør det på en annen måte..

    • Jeg har ikke så veldig dårlig samvittighet. Ikke på bakgrunn av hva VG skriver iallefall. Ikke på grunn av hva andre mener heller når jeg tenker meg om. Men jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke får mer enn ett par timer om dagen sammen med minien. Så jeg trøster meg med at vi satser på kvalitet fremfor kvantitet og at vi tross alt har helger og all ferie sammen.
      Gratulerer med overstått bryllupsdag forresten 🙂

  4. Tenker VG ikke hadde hatt så mange klikk å hente eller solgt så mange aviser om de hadde vinklet det anderledes.
    Nå er det om å gjøre å påføre mennesker redsel og skam, ser det ut til.
    Ikke bare fra VGs side.
    Klem til tre, snart fire 🙂

  5. Jeg irriterer meg over VG jeg også, men i hovedsak av helt andre grunner enn det du skriver om her. Nå ble dette også lagt til listen. Jeg har så hekkans tregt nett at jeg får nesten ikke lastet ned noe som helst og får derved ikke lest denne artikkelen nå.

    Gode ønsker til deg og damene på Mars. 😉

Legg igjen en kommentar

