70 dager igjen…

Eller 10 uker om du vil.

Det er så lenge det er igjen til lillesøster etter planen skal se verden. Det er nesten så jeg glemmer å følge med på hvor langt jeg er på vei og hvor lenge det er igjen. Eller lenge og lenge. 10 uker går fort det. Særlig nå som det våres og solen smelter snøen over en lav sko.
Jeg klarer jo ikke følge med like godt heller denne gangen. Tar meg i å lure på hva som skjer inne i magen. Hehe… rart med det når man «akurat» har vært gjennom det.

Sånn skal det stå til i allefall:

Fra 30 uker og 0 dager til 30 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 1600 g
CRL: 26,5 cm
Full lengde: 36 cm

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 28 uker gammelt. Hjernens overflate blir stadig mer rynkete etter hvert som vindingene dannes. Forskere mener intelligensen kommer fra dette laget. Når vindingene snor og bukter seg på overflaten, maksimeres antallet hjerneceller og overflaten blir større. Nå kontrollerer hjernen den rytmiske pusteøvelsen og regulerer temperaturen selv!
Lanugohårene begynner å forsvinne, men forblir lengst på ryggen og skuldrene. Fosteret har nå ordentlige hår på hodet. Fettlaget under huden blir tykkere og glatter ut huden. Fettet isolerer og fungerer som energikilde.
Fosteret fortsetter å bevege seg så mye som mulig på den begrensede plassen og sparker med føttene og dunker med hendene. Noen fostre begynner også å snu seg med hodet ned nå. Dette kjenner du når fosteret sparker og dunker mot mellomgulvet og ribbeina, og hodet presser mot bekkenbunnen.

Forrige svangerskap gikk jo relativt smertefritt for seg. Denne gangen kjenner jeg det mye mer. Har vært sykemeldt de to siste ukene før påske, rett og slett på grunn av søvnmangel. Thea er urolig om natten, og jeg klarer ikke helt å ligge hverken på rygg eller noen av sidene. Da sier det seg selv at kroppen blir litt mer sliten denne gangen. I tillegg krever jo Thea sitt når hun kommer hjem fra barnehagen. Det hjelper jo ikke på at hun bare vil «henge» på meg heller. Pappaen er liksom ikke bra nok om dagen. Vel, det er koselig, men det tærer på kreftene.

Sist jobet jeg jo litt lenger enn jeg skulle, denne gangen har jeg sverget på å ta litt mer vare på meg selv. Derfor tar jeg legen på ordet uten diskusjon når han mener at jeg trenger å slappe av litt. Han er tross alt fagmannen 😉

70 dager går fort. Lurer på hvordan jeg skal rekke alt!

6 thoughts on “70 dager igjen…

  1. Mormor sier:

    Du rekker nok det du må, tenker jeg. Godt du er en «lydig kvinne» og tar råd ad notam.
    Pappa blir nok stas igjen 🙂 Eller kanskje ikke 😦
    Passe på deg da, det er bare en av deg, tross alt 🙂
    Klemmer i bøtter og spann 🙂

    • Er vel egentlig ikke så mye jeg skal rekke, sånn sett. Ikke iforhold til sist i allefall 🙂
      Siden jeg fortsatt er sykemeldt, skal jeg gå ut og sette meg i solveggen. Dumt å ikke benytte sjansen 🙂

Legg igjen en kommentar

