Bomullsbarn.

Eva Cathrin – helt meg er en blogg jeg aldri har lest før, men i dag kom jeg over ett av innleggene hennes. Det er sikkert flere av dere som har lest det, siden det deles på FB i stor fart. Legger en link til det her likevel.

Innlegget handler vel i bunn og grunn om hvor langt vi har gått i å beskytte barna våre for eventuelle farer. Oppkonstruerte farer vil jeg legge til. Som bloggforfatteren sier: «det er ikke de ungene som er vant med å klatre i trær som ramler ned og slår seg».

Innlegget finner dere HER.

Her i huset er vi selvfølgelig opptatt av trygge rammer, men vi er også opptatt av at småtråkket skal få utfolde seg og lære ting. Hun har mer enn en gang i sitt korte liv ramlet overende, hatt blåmerker, kul i panna, sprukket leppe osv. For en eller annen overbeskyttende foreldre der ute, så blir jeg vel anmeldt til barnevernet for å skrive dette, men altså alt dette skyldes uskyldig lek på gulvet, overmodighet, snubling i leker og da hun lærte å gå. Jeg trenger ikke forklare meg, men dog.

IMG_2473 Her er ett bilde fra legevakta for 14 dager siden. Ble oppringt fra barnehagen med beskjed om at hun hadde ramlet av stolen og kuttet strengen under overleppa. De ville at vi skulle ta henne med på legevakta for å sjekke at det ikke var skjedd noe mer skade enn hva de kunne se.
Som dere ser på bildet er hun i fin form, men det var selvfølgelig sårt.

På legevakta i Drammen ble vi møtte med ett smil av en hyggelig sykepleier i luka. Etter å ha fremlagt hva som hadde skjedd og litt småpjatt, kunne hun fortelle at legevakta i grunn satte mer pris på unger med klippekort der nede, enn de som de aldri så. Rett og slett fordi unger med skader (ikke alvorlige og livstruende selvfølgelig) tydet på aktive barn som utforsket verden. Og for å være helt ærlig, så må jeg si meg enig med henne. Det må være tusen ganger bedre med aktive barn som utforsker og lærer hverden å kjenne, enn de som bare sitter hjemme forran tv og pc.

Trær er til for å klatres i, sandkasser er til for å lekes i, skrubbsår har vel aldri tatt livet av noen og en brukket arm gror faktisk sammen igjen. Nå sier jeg ikke at vi skal oppfordre til brukne armer, men det er ytterst skjelden noen krise om det skjer.
Forøvrig så tror jeg vanlig grus er langt bedre å spise enn den EU-godkjente sanna som skal være i sandkassene i barnehagen for tiden. Og etter bleia til småtråkket å dømme, går det endel sand inn i munnen om dagen.

En av kommentarene jeg leste i overnevnte bloggpost, fortalte at hun hadde sett en mor som løp etter barnet sitt på halvannet år med utstrakte armer for å ta i mot dersom det skulle falle. På en gressplen. Er det en slik verden vi vil ha? Hvor barna vokser opp med bare bomull og puter rundt seg?

Hva mener dere om dagens oppdragelse? Er vi tjent med unger som vokser opp uten å ha kjent litt på livet?

8 thoughts on “Bomullsbarn.

  1. Mormor sier:

    NEI!!!
    Jeg tror jeg har krevet en del om dette selv.
    De må prøve, lære av feil de gjør.
    Ikke sette dem på taket ved toårsalderen og vente at det går bra, men bedre med friske og aktive unger, under hele oppveksten 🙂
    Klem 🙂

  2. Jeg er helt overgitt over alt man kan kjøpe og visstnok må ha for å beskytte barna. Det er nesten rart at vi som vokste opp uten alt dette er i livet!
    Barn skal oppleve skrubbsår og en kul eller to i hodet. Det er en del av læringsprosessen. Godt å høre at du har et sunt syn på saken, men jeg hadde i grunnen ikke forventet noe annet 😉

    • Hehe…. Nei, kanskje ikke så overraskende 🙂
      Sykkelhjelm er liksom en ting, forholdsregler en annen. Men det hysteriet som brer om seg overrasker meg.
      Igrunnen rart du, jeg og alle før oss vokste opp 🙂

  3. Jeg tenker at verden blir vanskelig for bomulls-barna når de skal ut i verden og klare seg uten all beskyttelsen. De har ikke øvd seg på å ha vondt,eller vanskelig. Jeg er redd den lave frustrasjons-terskelen er farligere enn det er å slå seg litt etter et fall når de er små.

Legg igjen en kommentar

