En får vara som en er….

I Aftenposten kan man lese en artikkel om Elin som fikk ansiktet retusjert på skolebildene. Du kan jo knappast se at hun har røde merker etter skrubbsårene på haken.
At en 6-åring har skrubbsår og blåmerker er forhåpentligvis ganske hverdagslig. Mye tyder vel på at jaget etter perfektsjon er i største laget. Nå skal det sies at denne retusjeringen var gjort av skolefotografen, og ikke på forespørsel fra moren.

Jeg syns at unger skal få være unger. Med og uten blåmerker og skrubbsår. Bilder skal jo fange «nuet» og har de slått seg, så har de slått seg. Bare se her:
B0BB691B-69B7-406E-B463-5C9BEBC8906EPå dagen en uke før barnehagebildene skulle tas, ble Thea påkjørt av en sykkel i barnehagen. Blødende, åpne skrubbsår på både overleppe og nese. Og det gjorde vondt. Så vondt at hun selv nå måneder etter kvier seg for å måtte tørke nesen fordi hun husker hvor vondt det gjorde da.
Ok, så skal jeg innrømme at jeg tenkte «typisk at dette skulle skje nå, en uke før fotografering». Men aldri i verden om jeg tenkte at de måtte photoshoppe ungen.

Sier som mammen i artikkelen jeg:

«Jeg liker ungene mine slik de er til enhver tid».

6 thoughts on “En får vara som en er….

  1. Enig! Jeg blir litt satt ut når jeg leser i kommentarfelt at dette ikke er en avissak – skal vi virkelig godta at bilder av barna blir retusjert? Jeg synes ikke det.

    • Det er nok mange foreldre som ville ha retusjert bort ett sånt merke. Noe som er ille nok i seg selv synes jeg. Men værre er det vel kanskje at fotografen gjorde det på eget initiativ, uten å spørre først.

Legg igjen en kommentar

