Hva slags verden er det vi lever i?

Aller mest hadde jeg lyst til å ha overskriften «Hva f**n er det som feiler folk», men tenkte at det kanskje ville være litt drøyt. Dog ikke langt unna det jeg tenker.

De siste dagene har det vært en og annen artikkel i media rundt den nye trenden hvor gravide slanker seg for å få små, nette unger. Det er da jeg lurer på hva som er alvorlig galt med den verden vi lever i.
Er ikke norsk jenter/kvinner såpass opplyst at de vet at slanking og graviditet ikke akkurat går sammen som hånd i hanske?
Neida, å være gravid er ikke ensbetydende med at man må spise for to, ei heller spise alt man kommer over. Men å gå inn for å slanke seg? Jeg er hverken lege eller psykolog, men noe tyder på at  noe er galt, når kroppen etter fødselen er viktigere enn kroppen og barnets beste under graviditeten.

Personlig gikk jeg opp nesten 20 kg med førstejenta, og rundt 15 kg med andrejenta. For all del, jeg kunne helt sikkert gått opp mindre, men jeg var mer opptatt av at både jeg og babyen hadde det bra. Lite vann i kroppen, aldri høyt blodtrykk og ellers ingenting å utsette på det helsemessige. Jeg er høy og slank av natur, og med en naturlig høy forbrenning, så jeg tvilte aldri på at jeg ville komme ut av kiloene. Dessverre så ammet jeg meg ned altfor mange kg første gangen, men det var ikke med en intensjon om å gå ned i vekt.

Ser også at mange vil ha en minst mulig baby å føde fordi de er redde for å revne, redd for en hard fødsel osv. Kom igjen jenter…. Å føde er ingen lek uansett hvor glamourfyllt kjendisene får det til å høres ut. Meg bekjent er det forøvrig ikke bare de med store unger som revner. Kan jo melde om at mine var 4325g og 4310g da de ble født. Revnet ikke på noen av de. Og den ene født uten smertestillende. Ikke fordi jeg er tøff, men fordi det gikk fort for seg.

Kjære norske jenter og kvinner. Å føde er noe dritt. Uansett. Det er vondt, det er det jævligste du noen gang skal gjøre, men det er sant at du glemmer det relativt fort. Det viktigste er ikke hvor slank du er når du går ut av fødestuen, men at babyen har det bra når den ligger i magen. Og det er absolutt mye mer befriende herlig med en unge med Michelin-valker enn en spjælk som man nesten ikke tørr å ta i.

Slutt å vær så jævlig selvopptatt, og ta innover dere at babyens velferd i magen er langt viktigere enn buksestørrelsen din rett etter fødselen!!

Slanking har nådd helt til livmoren

Nettjordmor får ukentlig slankespørsmål

 

14 thoughts on “Hva slags verden er det vi lever i?

  1. Mormor sier:

    Kan ikke annet enn å riste på hodet og lure på om de som mener at de nye generasjonene har litt mindre IQ enn før, har rett. Enkelte forskere har visst funnet ut. Fra fleip til alvor.
    Det er virkelig skremmende når utseendet både hos mor og barn skal telle høyere enn friske barn og friske mødre.
    Gooof grief.
    Klem likevel 🙂

    • Det er helt på trynet. Og ja, jeg begynner også nesten å lure litt på om det er sant at denne generasjonen er mindre intelligent. På noen områder i allefall 😳
      Klem til deg!!

  2. Det er helt grusomt! At noen har fått dem til å tro at fødselen skal bli så mye enklere om ungen er liten er jo helt bak mål. Det er jo så masse annet som spiller inn. Håper det er kloke leger og jordmødre som følger med under svangerskapet og gjør sitt for å ta vare på både mor og barn og prøve å endre slike holdninger.

    Ellers var det hyggelig å høre fra deg igjen 🙂

    • Det er helt på trynet at ikke folk har mer under topplokket.
      Håper som deg på at de som følger de opp er vettuge folk.

      Har vært ferie og mye annet som har skjedd, så derfor litt stille. Har vurdert å legge ned bloggen, men kan heller skrive ett innlegg i ny og ne 👍

  3. Hurra for deg!! Jeg er så enig, men så har jeg jo aldri hatt noe til overs for disse «gale» mammaene som skal se ut som sylfider to dager etter fødselen heller. Samfunnet har blitt en gjeng med selvopptatte egoister som kun tenker på seg selv og ikke noe annet. Dersom kropp er så himla viktig så får de la være å bli gravide da! Det er som du sier å føde er noe jævla dritt og ja det gjør vondt, men husker jeg hvor vondt? nope……… og skulle man revne javel, det gjorde jeg, har jeg hatt noen plager med det siden? nei det har jeg ikke. Fikk jeg velskapte barn med litt valker? Ja det gjorde jeg også. Jeg la på meg 40 kg jeg med førstemann, men ikke har jeg strekkmerker og jammen i meg forsvant dem igjen også. SÅ kjære medsøstre. Se å ta dere sammen og slutt å være så himla egoister!

    • Amen!
      Jeg har heller ikke strekkmerker. Eller, forresten…. En bitteliten en på puppen. Men det kom pga melkeproduksjonen og ikke noe annet.
      Når små babyer er blitt ett statussymbol og de har fått for lite næring på veien dit, ja da blir jeg skremt på deres vegne. Og jeg kan bare tenke meg hva slags press de setter på de søte små for fremtiden, når det allerede fra fødsel av er viktigst med kroppstørrelse.

      Jeg revnet ikke med noen av de, men måtte klippe bittelitt med førstemann. Pga av sugekopp og litt stresstendenser på babyen fant de frem saksa for å hjelpe til. Har forøvrig aldri vært så glad for å se ei saks i hele mitt liv, og har aldri hatt problemer etterpå.

      • Jeg blir faktisk ganske så lei meg over hva slags samfunn vi er i ferd med å bli. Vi er jo aldri fornøyd med noenting. En kilo her, et strekkmerke der, hva betyr det så lenge man kan være frisk? Jeg har jo vært igjennom et helvete dette året og jeg kjenner jeg blir ganske så forbannet når folk klager over alt mulig rart. Vær fornøyd med det du har tenker jeg, vær glad du er frisk!!! Alt annet burde være uvesentlig, men man må kanskje oppleve en krise før man skjønner det? Jeg skjønte det før også jeg da men……….stor klem

        • Kiloer og strekkmerker betyr jo ingenting i den store sammenhengen. Det er jo mye viktigere å være frisk og kunne leve livet.
          Gubben mistet bestekompisen til kreft i sommer. Ett par år eldre enn oss, en liten jente og en liten gutt mistet pappaen sin og en kone som står igjen uten ham hun skulle leve med resten av livet. Da er pokker ikke strekkmerker det viktigste altså.

          Har heiet sånn på deg, og er så glad for at du er kommet godt ut av det 🙂 Klemmer på deg!!

  4. Hello my loved one! I want to say that this post is awesome, great written and come with approximately all significant infos.
    I would like to peer more posts like this .

Legg igjen en kommentar

